بسیاری از افراد ظاهر سالم مو را به عنوان علامتی برای سلامتی و زیبایی میدانند. مانند بسیاری از دیگر اعضای بدن ،‌ مو نیز به انواع مختلفی از مواد مغذی برای سلامت و رشد خود نیاز دارند. در حقیقت بسیاری از کمبودهای تغذیه ای با ریزش مو مرتبط اند.با این که فاکتور هایی مانند سن ، ژنتیک و هورمون بر رشد مو تاثیر دارند ،‌ دریافت خوب مواد مغذی نیز یک فاکتور کلیدی است. در اینجا ما 5 ویتامین ، 2ماده معدنی و یک درشت مغذی که ممکن است برای رشد مو مهم باشند را بررسی می کنیم:


ویتامین A :

تمامی سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند. این مهم موها ، سریعترین بافت رشد کننده در بدن را نیز شامل میشود. ویتامین A همچنین به غده های پوست کمک می کند تا ماده ای روغنی به نام سبوم را تولید کنند.سبوم جمجمه را مرطوب کرده و سبب سالم تر ماندن مو می شود. کمبود این ویتامین منجر به مشکلات متعددی از جمله ریزش مو می شود. با این که این مهم است که مقدار کافی ویتامین A را دریافت کنیم ولی میزان بالای آن نیز خطرناک است.مطالعات نشان داده اند که میزان زیاد ویتامین A نیز میتواند به ریزش مو منجر شود.

"برای مطالعه منابع غذایی ویتامین A کلیک کنید "


ویتامین های گروه B :

یکی از بهترین ویتامین های شناخته شده در گروه ویتامین های B ؛‌ بیوتن است مطالعات کمبود بیوتن را با ریزش مو مرتبط دانسته اند. مابقی ویتامین های B سبب ساخت گلبول های قرمز شده که اکسیژن و مواد مغذی را به جمجمه و فولیکول های مو می برند.این پروسه ها برای رشد مو مهم هستند.

"برای مطالعه مطلب و منابع بیشتر در مورد بیوتن کلیک کنید "


ویتامین C :

آسیب ناشی از رادیکال های آزاد میتواند سبب مسدود کردن رشد و پیر شدن مو شود. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که در مقابل استرس اکسیداتیو مقاومت می کند. به علاوه بدن ما برای ساخت کلاژن که یک قسمت مهم در ساختار مو می باشد ،‌ به ویتامین C نیاز دارد. همچنین ویتامین C سبب افزایش جذب آهن شده که یک ماده معدنی مهم برای رشد مو است.

"برای مطالعه منابع ویتامین C کلیک کنید"


ویتامین D :

کمبود وبتامبن D با آلوپسی ، یک اصطلاح فنی برای ریزش مو ؛ مرتبط است. مطالعات همچنین نشان داده اند که ویتامین D ممکن است در ساخت فولیکول ( منافذ کوچک در پوست سر که در آن مو جدید می تواند رشد کند) جدید نقش داشته باشد.

"برای مشاهده منابع ویتامین D کلیک کنید"


ویتامین E :

مشابه با ویتامین C ،‌این ویتامین نیز یک آنتی اکسیدان قوی است که میتواند از استرس اکسیداتیو پیشگیری کند. در یک مطالعه افراد مصرف کننده ویتامین E افزایش 5/34 درصدی در رشد موی خود مشاهده کرده اند.

"برای مشاهده منابع ویتامین E کلیک کنید"


آهن :

آهن به گلبول های قرمز برای انتقال اکسیژن به سلول ها کمک میکند.این مهم آن را تبدیل به یک ماده معدنی بسیارمهم برای بسیاری از عملکردهای بدن مثل رشد مو ؛ کرده است. کمبود اهن که موجب آنمی می شود یک علت اساسی ریزش مو است که در زنان رایج است.

"برای مطالعه منابع غذایی آهن کلیک کنید"


روی :

روی یک نقش اساسی در رشد بافت مو و ترمیم آن دارد. روی به نگه داشتن چربی غده ها در اطراف فولیکول ها برای بهتر کار کردن آنها کمک می کند. ریزش مو یک علامت رایج کمبود روی است. مطالعات نشان داده اند که مکملب روی سبب کاهش ریزش مو ناشی از کمبود روی ، می شوند. همچنین بعضی از گزارش ها گفته اند که مکمل یارزی با میزان زیاد آن خود نیز سبب ریزش مو می شود. به همین دلیل بهتر است روی را از منابع غذایی آن تامین کرد.

"برای مطاله منابع غذایی روی کلیک کنید"


پروتئین :

ساختار مو تقریبا از پروتئین است. پس مصرف کافی پروتئین برای رشد موها مهم است. مطالعات جانوری عنوان کرده اند که کمبود پروتئین سبب افزایش ریزش مو می شود.


 یک توصیه :

غذا بهترین منبع برای ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز برای موهاست. با این حال اگر شما در تامین نیاز های غذایی آن دچار مشکل هستید ،‌مکمل ها میتوانند سودمند باشند.  باتوجه به مطالعات انجام شده ؛‌ مکمل ها در افرادی که کمبود دارند به خوبی کار میکنند. به علاوه میزان زیاد ویتامین ها و موادمعدنی میتواند برای شما در صورتی که کمبود ندارید ؛ مشکل ساز باشد.

 

گروه تغذیه مؤسسه قرآنی سائحون(کلیک کنید)


نوشته و ترجمه : ناصر دهقانی

 

منبع :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

http://stemcellstm.alphamedpress.org/content/1/8/615.full