بیوتن یک ویتامین محلول در آب است که به بدن کمک می کند تا از مواد غذایی ،‌ انرژی تولید شود. مخصوصا در دوران بارداری و شیردهی بسیار مهم است. به علاوه بیوتن برای سلامت مو ، پوست و ناخن مهم است.


بیوتن چیست ؟

بیوتن یکی از ویتامین های گروه B است که به عنوان B7 نیز  شناخته می شود. بیوتن یک ویتامین محلول در آب است که بدن آن را ذخیره نمی کند و دارای نقش های مهمی در بدن است. برای عملکرد بسیاری از آنزیم ها مانند کربوکسیلاز ها ضروری است که در تولید گلوکز و اسیدهای چرب شرکت می کند. مصرف تخم مرغ خام ممکن است سبب کمبود بیوتن شود زیرا حاوی پروتئینی به نام آویدین است که با بیوتن ترکیب شده و مانع جذب آن می شود.

نقش کلیدی در متابولیسم درشت مغذی ها :

بیوتن برای تولید انرژی بسیار مهم است.مثلا آنزیم های متعددی برای عملکرد صحیح به آن نیاز دارند. این آنزیم ها در متابولیسم کربوهیدرات ،‌چربی و پروتئین شامل هستند.


کمک به ناخن های شکننده:

ناخن های شکننده ضعیف بوده و به سادگی ورقه ورقه شده و می شکنند. بیوتن ممکن است دارای سودمندی برای ناخن های شکننده باشد. در یک مطالعه با مصرف بیوتن به صورت روزانه ، ضخامت ناخن ها بیشتر و شکستن ناخن ها کاهش یافت.


سلامت مو :

بیوتن با افزایش رشد موها و موهای سالم تر و قوی تر مرتبط است. با این حال کمبود بیوتن ممکن است منجر به ریزش مو میشود.


مهم در بارداری و شیردهی :

بیوتن در طول بارداری و شیردهی مهم است. این دو دوران زندگی با افزایش نیاز به بیوتن همراه است. مسئله و نگرانی مهم این است که مطالعات حیوانی یافت کرده اند که کمبود بیوتن در دوران بارداری سبب نقص های مادرزادی میشوند.


کاهش سطح قند خون در افراد دیابتی :

دیابت نوع 2 یک بیماری متابولیک است. محققان مطالعه کرده اند که چطور مکمل بیوتن بر سطح قند خون در افراد دیابتی نوع 2 اثر می گذارد. مطالعات کنترل شده متعددی نشان داده اند که مکمل های بیوتن با کروم ترکیب شده که ممکن است سبب کاهش سطح قند خون در بعضی از افراد دیابتی نوع 2 شود.


مفید برای پوست :

بعضی مطالعات عنوان کرده اند که کمبود بیوتن سبب اختلالاتی در پوست می شود. نقش بیوتن در سلامت پوست ممکن است مرتبط با اثر ان بر متابولیسم چربی باشد.


اثر بر مالتیپل اسکلروزیس :

مالتیپل اسکلروزیس یک بیماری خودایمنی است. در مالتیپل اسکلروزیس غلاف میلین که از نورون ها حفاظت می کند تخریب می شود. بیوتن یک فاکتور مهم در ساخت میلین است.


منابع غذایی :

بیوتن در انواع مختلفی از غذاها یافت می شود به همین دلیل کمبود آن به ندرت رخ میدهد. منابع غذایی که منبع خوبی برای بیوتن به شمار می روند موارد زیر هستند:

گوشت ها مخصوصا جگر ،‌ مخمر ، زرده تخم مرغ ، پنیر ، حبوبات مثل سویا ، سبزیجات برگ سبز ، قارچ و ... .


بورد تغذیه موسسه قرآنی سائحون ( کلیک کنید )

 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی

منبع :

 مقالات معتبر در

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/