دانه های کتان برای بسیاری از مزایای سلامتی شناخته شده اند که شامل ارائه دوز خوب پروتئین و فیبر، کاهش اشتها و کمک به کنترل وزن می شود.با توجه به مشخصات مواد مغذی درخشان، جای تعجب نیست که روغن بذر کتان نیزدارای مزایای سلامتی مشابه باشد. 

این روغن تقویت کننده سلامتی، استقاده های مختلفی ازجمله پخت و پز و مراقبت از پوست دارد.در این مقاله برخی از مزایای اصلی روغن بذرکتان را بررسی خواهیم کرد:


☑️میزان بالای امگا3:

مانند بذر کتان، روغن بذرکتان نیز دارای میزان بالای امگا 3 می باشد.

در واقع، یک قاشق غذاخوری حاوی میزان قابل توجه 7196 میلی گرم اسید چرب امگا 3 است.

به ویژه، روغن بذرکتان حاوی اسید آلفا لینولنیک (ALA)، یک نوع اسید چرب امگا 3 است که به مقدار کمی به فرمهای فعال امگا 3، مانند EPA و DHA تبدیل می شود.

اگر در رژیم غذایی به اندازه کافی DHA و EPA دریافت نکنید، اکثر دستورالعمل توصیه می شود حداقل 1600 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 ALA برای مردان و 1100 میلی گرم برای زنان، مصرف شود.فقط یک قاشق غذاخوری روغن بذرکتان می تواند نیازروزانه ALA شما را تامین کند.


☑️کاهش رشد سلول های سرطانی:

اگرچه تحقیقات کنونی محدود به مطالعات آزمایشگاهی و آزمایشگاهی هستند، اما شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه روغن کتان می تواند باعث کاهش رشد سلول های سرطانی شود.


☑️مناسب برای سلامت قلب:

مطالعات متععدی عنوان کرده اند که روغن بذرکتان میتواند برای سلامت قلب مفید باشد. این به دلیل میزان امگا3 و امگا6 قابل توجه این روغن است.


☑️درمان یبوست و اسهال:

روغن کتان می تواند در درمان هر دو بیماری یبوست و اسهال موثر باشد.یک مطالعه اخیر حیوانی نشان داد که روغن بذرکتان به عنوان یک ملین در جهت ترویج منظم حرکات روده عمل می کند، در حالی که به عنوان عامل ضد اسهال نیزعمل می کند.


☑️سلامت پوست:

روغن کتان می تواند به افزایش سلامت پوست کمک کند.یک مطالعه کوچک، به مدت 12 هفته، 13زن را با روغن کتان مکملیاری کرد. در پایان مطالعه، آنها بهبودی در صافی و هیدراتاسیون پوست را تجربه کردند، در حالی که حساسیت پوست به سایش و زبری به حداقل رسید.


☑️کاهش التهاب:

به دلیل امگا3 بالا، روغن بذرکتان می تواند به کاهش التهاب نیز کمک کند.


ترجمه و نوشته: ناصر دهقانی