تیلاپیا، یک ماهی ارزان قیمت وبا طعمی ملایم است. این ماهی چهارمین نوع پرخوراک ترین غذاهای دریایی در ایالات متحده است.بسیاری از مردم تیلاپیا را دوست دارند زیرا نسبتا مقرون به صرفه است و طعم خوبی در ماهی ها دارد. با این حال، مطالعات علمی نگرانی هایی مربوط به میزان چربی تیلاپیا را عنوان کرده اند. به عنوان یک نتیجه، بسیاری از مردم ادعا می کنند که شما باید از این ماهی را کاملا اجتناب کنید و حتی ممکن است برای سلامتی شما مضر باشد.این مقاله، شواهد و بررسی مزایا و خطرات مصرف تیلایپیا را بررسی می کند:


🔴منبع عالی پروتئین و مواد مغذی است:

تیلاپیا یک منبع بسیار موثر پروتئین است. در 3.5 اونس (100 گرم)، 26 گرم پروتئین و فقط 128 کالری دارد. مقدار ویتامین ها و مواد معدنی در این ماهی نیز چشمگیر است. تیلاپیا غنی از نیاسین، ویتامین B12، فسفر، سلنیوم و پتاسیم است.


🔴نسبت امگا 6 به امگا 3 آن می تواند منجر به التهاب شود:


ماهی تقریبا به طور جهانی یکی از سالمترین غذاهاست.

یکی از دلایل اصلی این مسئله این است که ماهی هایی مانند سالمون،  قزل آلا، ماهی تن و ساردین، حاوی مقدار زیادی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. در واقع، ماهی قزل آلا وحشی حاوی بیش از 2500 میلی گرم امگا -3 به ازای هر اونس 3.5 گرم (100 گرم) است.

اسیدهای چرب امگا 3 چربی های سالم هستند که باعث کاهش التهاب و تری گلیسیرید خون می شوند. آنها همچنین با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط دارند.

خبر بد برای دوست داران تیلاپیا این است که این ماهی فقط حاوی 240 میلی گرم اسید چرب امگا 3 در هر وعده - 10 برابر کمتر از ماهی قزل آلا وحشی است.

حال جدا از این مسئله، تیلایپیا حاوی اسیدهای چرب امگا 6 بیشتر از امگا 3 است.

اسیدهای چرب امگا 6 بسیار بحث برانگیز هستند، اما به طور کلی کمتر از امگا 3 سالم به نظر می رسد. بعضی افراد حتی معتقدند که  اسیدهای چرب امگا 6 در صورتی که بیش از حد خورده شوند ممکن است مضر باشند و التهاب را افزایش دهند .

نسبت توصیه شده از امگا 6 به امگا 3 در رژیم غذایی به طور معمول نزدیک به 1: 1 است که ممکن است با مصرف ماهی هایی با امگا 3 بالا مانند ماهی قزل آلا به راحتی به این هدف رسید، در حالی که تیلاپیا کمک زیادی به این هدف نمی کند.

در واقع، اگر شما در تلاش برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی مانند بیماری های قلبی هستید، متخصصین متعددی نسبت به مصرف تیلاپیا هشدار می دهند.


🔴گزارش های مربوط به فعالیت های پرورش این ماهی:

با توجه به رشد  تقاضای مصرف کنندگان برای تیلاپیا، پرورش دهندگان تیلاپیا روش های مقرون به صرفه و ارزان را انتخاب می کنند.

با این حال، چندین گزارش در طول دهه گذشته برخی از جزئیات مربوط به شیوه های پرورش، به ویژه از پرورش گاه های واقع در چین را نشان داده اند.


🔴تیلاپیا اغلب از مدفوع حیوانی تغذیه می شود:

یک گزارش از اداره غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نشان می دهد که ماهی هایی که در چین زندگی می کنند، از مدفوع حیوانات دام تغذیه می شوند.

اگر چه این روش هزینه های تولید را کاهش می دهد اما باکتری هایی مثل سالمونلا در مدفوع حیوانی می توانند آب را آلوده کرده و خطر بیماری های خوراکی را افزایش دهند.

استفاده از مدفوع حیوانات به عنوان خوراک به طور مستقیم با هیچ گونه ماهی خاص  ارتباط ندارد. با این حال، در حدود 73 درصد از تیلاپیای وارداتی به ایالات متحده از چین، جایی که این عمل رایج است، می‌باشد.


🔴تیلاپیا می تواند با مواد شیمیایی مضر آلوده شود:

مقاله دیگر گزارش داد که FDA بیش از 800 بار از غذاهای دریایی از چین در سالهای 2007-2012 رد کرد، از جمله 187 تیلایپیا.

 اشاره شده است  که استانداردهای ایمنی را برآورده نکرده‌اند، چرا که آنها با مواد شیمیایی بالقوه مضر، از جمله «مواد مخدر دامپزشکی و افزودنی های ناامن» آلوده بودند.

دیده بان غذاهای دریایی آکواریوم Monterey Bay همچنین گزارش داد که چندین مواد شیمیایی شناخته شده برای ایجاد سرطان و سایر اثرات سمی در پرورش ماهی تیلاپیاهنوز استفاده می شود، گرچه بعضی از آنها برای بیش از یک دهه ممنوع است.


امن ترین راه برای خوردن تیلاپیا و جایگزین های بهتر:

از آنجا که مربوط به شیوه های پرورش ماهی است که از تیالیپیا در چین استفاده می شود بهتر است از واردات تیلاپیا از چین جلوگیری شود و از تیلاپیای دیگر از سایر نقاط جهان استفاده کند.هنگام خرید تیلاپیای پرورشی، بهترین منابع شامل خرید از ایالات متحده، کانادا، هلند، اکوادور و پرو می باشد.به طور مطلوب، تیلیپای وحشی جذاب تر از ماهی های پرورشی می باشد. اما  پیدا کردن تیلایپای وحشی بسیار سخت است. اکثریت قریب به اتفاق تیلایپیا در دسترس مصرف کنندگان است.به همین ترتیب، انواع دیگر ماهی ممکن است سالم و امن تر برای مصرف باشد. ماهی مانند ماهی قزل آلا، ماهی سالمون و شاه ماهی دارای بیش از هر مقدار اسید چرب امگا 3 در هر وعده از تیلاپیا است.


ترجمه و نوشته: ناصر دهقانی