ماهی های چرب:

سالمون، ساردین، هرینگ، ماکرال

ماهی قزل آلا، ساردین، شاه ماهی و ماهی خال مخالی، منبع عالی از اسیدهای چرب امگا 3 DHA و EPA، که دارای مزایای عمده برای سلامت قلب است، هستند.دریافت کافی از این چربی ها به صورت منظم برای بیماران دیابتی بسیار مهم است که خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهند.

 

سبزیجات برگی:

اسفناج، کلم برگ و ...

سبزیجات برگ سبز بسیار مغذی و کم کالری هستند.آنها همچنین دارای کربوهیدرات قابل هضم کمی هستند که سطح قند خون شما را افزایش می دهد. اسفناج، کلم و دیگر سبزیجات برگی دارای منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف  از جمله ویتامین C هستند، در یک مطالعه افزایش مصرف ویتامین C باعث کاهش شاخص های التهابی و سطح قند خون ناشتا برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا فشار خون بالا، میشود.

 

دارچین:

دارچین یک ادویه خوش طعم با فعالیت آنتی اکسیدانی قوی است. چندین مطالعه کنترلی نشان داده اند که دارچین می تواند سطح قند خون خود را کاهش داده و حساسیت انسولین را بهبود بخشد.

 

تخم مرغ:

تخم مرغ باعث کاهش التهاب، بهبود حساسیت به انسولین، افزایش سطح کلسترول "خوب" یا HDL و تغییر اندازه و شکل LDL  یا کلسترول "بد" می شود.

 

زردچوبه:

ماده فعال آن، کورکومین، می تواند سطح التهاب و قند خون را کاهش دهد، در حالی که کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

 

مغزها:

بادام، بادام هندی، فندق، پسته، گردو و ...

تحقیقات در مورد انواع مختلف آجیل نشان می دهد که مصرف منظم می تواند التهاب و قند خون، سطح HbA1c و LDL را کاهش دهد.

 

کلم بروکلی:

کلم بروکلی یکی از سبزیجات پرطرفدار در جهان است. نصف لیوان بروکلی پخته شامل تنها 27 کالری و 3 گرم کربوهیدرات قابل هضم و مواد مغذی مهم مانند ویتامین C و منیزیم است. مطالعات انجام شده در بیماران دیابتی نشان داده است که بروکلی ممکن است به کاهش سطح انسولین و محافظت از سلول های رادیکال های مضر آزاد تولید شده در طول متابولیسم، کمک کند.علاوه بر این، بروکلی منبع خوبی از لوتئین و زاگزانتین است که آنتی اکسیدان های مهم هستند که از بیماری های چشم جلوگیری می کنند.

 

روغن زیتون تصفیه شده:

روغن زیتون شامل اسید اولئیک، نوعی از چربی غیراشباع است که یافت شده است برای بهبود تری گلیسیرید و HDL، که اغلب در سطوح ناسالم در دیابت نوع 2 وجود دارد، مفید است.

 

بذر کتان:

بخشی از فیبر نامحلول بذرکتان از لیگنین ها تشکیل شده است که می تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد و کنترل قند خون را بهبود بخشد. در یک مطالعه، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که 12 هفته لیگنان ها را در طول روز مصرف کردند، بهبود قابل توجهی در هموگلوبین A1c داشتند. مطالعه دیگری نشان داد که بذرکتان ممکن است خطر سکته را کاهش دهد و به طور بالقوه دوز دارو مصرفی برای جلوگیری از لخته شدن خون را هم  کاهش دهد.دانه های کتان در فیبر ویسکوز بسیار بالا هستند که باعث بهبود سلامت روده، حساسیت به انسولین و احساس سیری می شوند.

 

سرکه سیب:

سرکه سیب  باعث بهبود حساسیت به انسولین و کاهش قند خون ناشتا می شود. همچنین ممکن است در هنگام مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات، میزان قند خون را تا 20٪ کاهش دهد.

 

توت فرنگی:

توت فرنگی دارای آنتی اکسیدان هایی است که به عنوان آنتوسیانین شناخته می شوند که رنگ قرمزرا به میوه می دهند. نشان داده شده است که آنتوسیانین ها پس از غذا باعث کاهش کلسترول و انسولین می شوند. آنها همچنین عوامل خطر ابتلا به قند خون و بیماری های قلبی را در دیابت نوع 2 بهبود می بخشند.

 

سیر:

مطالعات متعدد نشان داده اند که سیر می تواند التهاب، قند خون و کلسترول LDL را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش دهد.

 

کدو:

مانند بسیاری از سبزیجات، کدوها حاوی آنتی اکسیدان های مفید هستند. بسیاری از انواع آن ها دارای لوتئین و زاگزانتین بالا هستند که از چشم ها در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولار محافظت می کنند.

 

 ترجمه و نوشته: ناصر دهقانی


کانال مطب آنلاین


دریافت رژیم از کارشناس تغذیه