1. کمک به تعادل باکتری های مفید در سیستم گوارش:

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که هنگام مصرف سبب بهبود سلامتی می شوند. این بهبود سلامتی نتیجه توانایی این پروبیوتیک ها برای بازیابی تعادل طبیعی باکتری های روده است.هنگام بیماری و یا استفاده از دارو ها مانند آنتی بیوتیک ها ، رژیم غذایی ضعیف و ... تعادل این باکتری ها به هم می خورد. پیامد ها می تواند شامل مشکلات گوارشی ، آلرژی ، مشکلات سلامت ذهن ،‌چاقی و ... باشد. پروبیوتیک ها معمولا در غذاهای تخمیر شده و یا از طریق مکمل به بدن می رسند و برای بیشتر افراد مفید می باشند.


2. پیشگیری و درمان اسهال :

پروبیوتیک ها به طور گسترده ای به سبب توانایی در پیشگیری یا درمان اسهال شناخته شده اند.اسهال یک عارضه جانبی رایج از مطرف آنتی بیوتیک هاست.بسیاری از مطالعات بیان کرده اند که استفاده از پروبیوتیک با کاهش اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها همراه است.گونه هایی مانند لاکتوباسیلوس رامنوسوس ، لاکتوباسیلوس کاسای و مخمر ساکارومایسس پولاردی ؛  رایج ترین گونه ها در ارتباط با کاهش خطر اسهال هستند.


3. بهبود شرایط سلامت ذهنی :

چندین مطالعه سلامت لوله کوارش را به سلامت ذهنی مربوط دانسته اند.آزمایشات انسانی و حیوانی دریافته اند که مکمل های پروبیوتیک می توانند بعضی از اختلالات ذهنی را بهبود بخشند.یک مطالعه ، بهبود در پریشانی ،‌افسردگی ،‌اوتیسم و اختلال وسواس را نشان داد. مصرف مکمل پروبیوتیک برای 8 هفته سبب کاهش در افسردگی و کاهش سطح هورمون هایی مانند انسولین و پروتئین واکنشگر c ( شناساگر التهاب ) ، می شود.


4. کمک به سلامت قلب :

پروبیوتیک ها با کاهش کلسترول ( LDL) و فشار خون می توانند به سلامت قلب کمک کنند. باکتری های خاص تولید کننده اسیدلاکتیک می توانند سبب کاهش کلسترول شوند.


5. کاهش آلرژی و اگزما :

انواع خاصی از باکتری های پروبیوتیک می توانند سبب کاهش اگزما در کودکان و اطفال شوند. اگرچه ارتباط بین پروبیوتیک ها و کاهش اگزما هنوز ضعیف است و مطالعات بیشتری برای اثبات نیاز دارد.بعضی از پروبیوتیک ها ممکن است سبب کاهش پاسخ های التهابی در افراد با آلرژی به شیر یا لبنیات شوند.


6. کاهش علائم اختلالات و هاضمه خاص :

بیفیدوباکتریوم و لاکتوباسیلوس سبب بهبود علائم در افرادی با زخم کولیت خفیف می شود. پروبیوتیک ها تاثیر کمی بر علائم بیماری کرون دارند ولی با این حال ممکن است دارای خواص برای دیگر اختلالات روده ای باشند. تحقیقات اخیر نشان می دهند که پروبیوتیک ها همچنین ممکن است به علائم سندروم روده تحریک پذیر کمک کنند.


7. افزایش عملکرد سیستم ایمنی :

پروبیوتیک ها سبب بهبود سیستم ایمنی و مهار رشد باکتری های مضر روده می شوند.بعضی از پروبیوتیک ها ، بهبود تولید آنتی بادی های طبیعی در داخل بدن را نشان داده اند. همچنین سبب بهبود سلول های ایمنی مانند ایمنوگلبین A و لنفوسیت T و سلول های کشنده طبیعی می شوند.


8. کمک به کاهش وزن و چربی شکم:

پروبیوتیک ها توسط مکانیسم های مختلفی سبب کاهش وزن می شوند. مثلا بعضی سبب مهار بازجذب چربی در روده می شوند. همچنین بعضی سبب احساس سیری به فرد  ، سوختن بیشتر چربی و ذخیره کمتر چربی می شوند.

 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی

منبع : مقالات تایید شده توسط :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/