تغذیه برای سلامتی مهم است. یک رژیم ناسالم میتواند سبب آسیب به متابولیسم شما، افزایش وزن شده و تاثیر منفی بر ارگان های بدن مانند قلب و کبد بگذارد. چیزی که میخورید بر دیگر ارگان های بدن نیز تاثیر میگذارد؛ پوست شما! هر چه بیشتر در مورد نحوه تاثیر رژیم بر بدن آموزش داده میشود ، به طور واضحی نشان داده شده که آنچه که شما مصرف میکنید بر سلامت و پیری پوست شما اثر دارد. در این مقاله ما در مورد مواد غذایی صحبت میکنیم که سبب سالم و شاداب ماندن پوست شما میشوند.


ماهی های چرب:

ماهی های چرب مانند سالمون، هوور و ماکرال برای پوست بسیار عالی هستند. آنها منبع غنی از اسیدچرب امگا3 میباشند که برای نگهداری سلامت پوست بسیار مهم هست. اسید چرب های ضروری برای ضخیم نگه داشتن، انعطاف و مرطوب نگه داشتن پوست حیاتی هستند. در حقیقت کمبود امگا3 میتواند سبب خشکی پوست شود. همچنین امگا3 موجود در ماهی سبب کاهش التهاب میشود که مانع از سرخی و آکنه میشود و همچنین سبب حساسیت کمتر پوست به اشعه مضر UV خورشید نیز میشود.

 ماهی های چرب همچنین منبع غنی از ویتامین E میباشندکه یکی از آنتی اکسیدان های بسیار مهم پوست میباشد. دریافت میزان کافی این ویتامین برای حفاظت در مقابل آسیب ناشی از رادیکال آزاد و التهاب ضروری است. همچنین این ماهی ها منبع پروتئین باکیفیت هستند که برای ساخت پروتئین های مستحکم و یکپارچه پوست ضروری است.

در آخر ماهی منبع روی میباشد که یک ماده معدنی مهم برای تنظیم التهاب، ساخت سلول های پوستی جدید و سلامت کلی پوست میباشد. کمبود روی منجر به التهاب پوست، ضایعات پوستی و دیر بهبود یافتن زخم میشود.

 

آووکادو :

آووکادو غنی از چربی های مفید است. این چربی های اعمال زیادی از جمله سلامت پوست را بر عهده دارند. دریافت کافی این چربی ها به انعطاف و مرطوب نگه داشتن پوست کمک میکند. مطالعات اولیه نشان میدهند که آووکادو دارای ترکیباتی است که پوست را از آسیب ناشی از خورشید محافظت میکند. مانند ماهی های چرب، آووکادو نیز منبع خوبی از ویتامین E است. به طور شگفت انگیزی اثر ویتامین E در ترکیب ها ویتامین C بسیار بیشتر است.

ویتامین C نیز یک ریزمغذی ضروری برای سلامت پوست است. پوست شما برای تولید کلاژن که پروتئین ساختاری برای استقامت و سلامت پوست است، به این ویتامین نیاز دارد. کمبود ویتامین C میتواند منجر به خشکی، زبری، پوسته پوسته شدن و کبودی سریع پوست میشود. همچنین اسن ویتامین یک آنتی اکسیدانی است که پوست را از آسیب اکسیداتیو خورشید و محیط محافظت میکند.

 

گردو :

گردو دارای خصوصیات متععدی است که آن را یک ماده غذایی عالی برای سلامت پوست کرده است. گردو منبع غنی از اسید چرب های ضروری است که بدن قادر به ساخت آنها نمیباشد. در حقیقت گردو از هر مغزیجات دیگری دارای میزان بیشتر امگا3 و امگا6 میباشد. همانطور که در مطالب قبلی وبلاگ گفته شد، میزان زیاد امگا 6 به نسبت امگا 3 یک مشکل به حساب می آید اما گرد دارای نسبت مناسبی از این دو اسید چرب ضروری است.

گردو همچنین دارای مقداری از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین E ،‌ ویتامین C و سلنیوم میباشد. به علاوه پروتئین قابل نوجهی هم دارد.

 

تخمه آفتابگردان :

به طور کلی مغز ها و دانه ها منبع خوبی از مواد مغذی هستند که برای سلامت پوست مفید است. تخمه آفتابگردان منبع خوبی برای سلنیوم، روی ، ویتامین E و امگا 6 میباشد.

 

فلفل دلمه ای قرمز یا زرد :

فلفل دلمه ای یک منبع عالی برای بتاکاروتن میباشد و منبع بسیار غنی برای ویتامین A به شمار می آیند. همچنین یک منبع عالی برای ویتامین C نیز میباشند.

 

کلم بروکلی :

کلم بروکلی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای سلامت پوست مانند روی، ویتامین A و ویتامین C میباشد. کلم بروکلی همچنین شامل کاروتنوئیدی به نام لوتئین میباشد که پوست را از آسیب اکسیداتیو محافظت کرده و مانع از خشک شدن و چروکیدگی پوست میشود. همچنین بروکلی شامل ترکیبی به نام سولفورافان میباشد که دارای اثر ضد سرطانی شامل بعضی انواع سرطان پوست میباشد. همچنین سولفورافان یک اثر محافظت کننده در مقابل آسیب ناشی از خورشید دارد.

 

گوجه فرنگی :

گوجه فرنگی منبع ویتامین C و کاروتنوئیدهای ضروری مانند لیکوپن میباشد. بتاکاروتن، لوتئین و لیکوپن نشان داده اند که دارای اثر حفاظت کننده پوست در مقابل آسیب خورشید میباشند. کاروتنوئید ها برای جذب به چربی نیاز دارند لذا بهتر است گوجه فرنگی را همراه با پنیر یا روغن زیتون مصرف کنید.

 

سویا :

سویا شامل ایزوفلاوون ها یا ترکیبات گیاهی است که سبب مهار استروژن میشود. مطالعات نشان داده اند که مصرف ایزوفلاون های سویا سبب بهبود چین و چروک ها و کشسانی پوست میشود.

 

شکلات تلخ :

اثر کاکائو بر پوست شگفت انگیز است. در یک مطالعه مصرف کنندگان پودر کاکائو غنی از آنتی اکسیدان ها پوستی ضخیم تر و مرطوب تر را تجربه کردند. همچنین پوستشان کمتر زبر بود و همچنین حساسیت کمتری به آفتاب سوختگی نیز داشت و جریان خون بهتری نیز داشت.

 

چای سبز :

چای سبز همچنین دارای توانایی محافظت از پوست در مقابل آسیب و پیری است. کاتچین موجود در چای سبز سبب حفاظت و بهبود سلامت پوست در راه های مختلف میشود. مصرف منظم و معمول چای سبز میتواند پوست را از آسیب ناشی از خورشید محافظت کند.

 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی

 

منابع :

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25195602

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4773779/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3257702/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16029676

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24675046

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20978772

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23638933

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3673383/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3673383/

http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3138/2

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4190204/

http://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-642-12264-4_9

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17484381

https://authoritynutrition.com/12-foods-for-healthy-skin/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26799467

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26970133

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24121007

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16465309

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17914160

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27095228

http://nutritiondata.self.com/facts/nut-and-seed-products/3077/2

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16702322

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11351267

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12871030

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27618035