مغزها بسیار محبوب و معروف هستند. مغزها خوشمزه ، راحت و حاضر در تمام انواع رژیم ها هستند. علی رغم میزان چربی بالای آن ها ، آن ها دارای خواص سلامتی بسیار شگفت انگیزی هستند.


مغز ها چه هستند؟

مغزها به عنوان میوه به شمار میروند اما برخلاف اغلب میوه ها شیرین نبوده و چربی بالایی دارند. آنها دارای پوسته سخت و غیرخوراکی بوده که نیاز به شکستن دارد تا به میوه آن بتوان رسید. اگر چه نخود فرنگی جز دسته حبوبات است ولی به دلیل خواص مشابه آن با مغزها ، به مغزها ارجاع داده میشود.

حال به بررسی چند خاصیت شگفت انگیز آنها میپردازیم:

 

منبع عالی برای ریزمغذی ها :

مغز ها غنی از مواد مغذی مانند پروتئین، اسید چرب های غیراشباع مونو، فیبر، ویتامین E ، منیزیوم، فسفر، مس، منگنز و سلنیوم و ... هستند. مغز ها یک غذای عالی برای استفاده در رژیم کم کربوهیدرات هستند.

 

میزان آنتی اکسیدان بالا :

مغز ها یک نیروگاه آنتی اکسیدانی هستند. آنتی اکسیدان ها به کنترل رادیکال های آزاد کمک میکنند. رادیکال های آزاد به هنگام مواجه با نور خورشید، استرس، آلودگی و ... تولید میشوند. رادیکال های آزاد سبب ایجاد استرس اکسیداتیو شده که منجر به بیماری های متفاوت میشود. مطالعات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در گردو و بادام میتوانند از معرض گذاشتن چربی ها به آسیب اکسیداتیو ، پیشگیری کنند.

 

کمک به کاهش وزن:

اگرچه مغزها به عنوان غذاهای پرکالری به حساب می آیند اما مطالعات اثر کاهش وزنی آن ها را نشان داده اند. در مطالعات کنترلی، بادام اثر کاهش وزنی بیشتری نسبت به افزایش وزن نشان داده است. یک مطالعه نیز یافت کرده است که پسته نیز میتواند در کاهش .زن مؤثر باشد. اگرچه کالری ناشی از مواد مغذی مغز ها زیاد است اما مطالعات نشان داده اند که بدن ما تمامی آن کالری را جذب نمیکند.

 

کاهش کلسترول و تری گلیسیرید:

 مغز ها اثر شگفت انگیزی بر سطح کلسترول و تری گلیسیرید دارند. پسته اثر کاهشی بر سطح تری گلیسیرید در افراد چاق و دیابتی نشان داده است. این اثر کاهش کلسترول مغز ها ناشی از میزان بالای اسیدچرب های غیراشباع مونو و پلی آن ها میباشد. بادام و فندق، کاهش کلسترول و LDL کلسترول و در عوض افزایش HDL کلسترول(کلسترول خوب) را نشان داده اند.

 

مفید برای دیابت نوع 2 و سندرم متابولیک :

دیابت نوع2 یک بیماری رایج است که میلیون ها نفر را دچار کرده است. شرایط سندرم متابولیک به طور قوی با دیابت در ارتباط است. مغز ها میتوانند یکی از بهترین مواد غذایی برای افراد با سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 باشند. اول از همه مغزها میزان کربوهیدرات کمی داشته و قند خون را بالا نمی برند و سپس جایگزینی مغز ها با غذاهای پرکربوهیدرات سبب کاهش سطح قندخون میشود. مطالعات عنوان کرده اند که مصرف مغزها ممکن است سبب کاهش استرس اکسیداتیو، فشارخون و دیگر مارکرهای سلامتی در افراد دیابتی و دچار سندرم متابولیک ، شود.

 

کمک به کاهش التهاب:

مطالعات نشان داده اند که مصرف مغزها ممکن است سبب کاهش التهاب شده و روند پیری سالم تری را فراهم کند. مغزهای خاصی مانند پسته، گردو و بادام با التهاب مبارزه میکنند.

 

میزان فیبر بالا:

فیبرها سبب بسیاری از خواص سلامتی می شوند. با این که بدن ما نمیتواند فیبر را هضم کند اما باکتری های موجود در روده بزرگ این توانایی را دارند و فیبر را به اسید چرب کوتاه زنجیر تبدیل میکنند. اسید چرب کوتاه زنجیر دارای خواص قدرتمندی مانند افزایش سلامت روده و کاهش خطر دیابت و چاقی ، می باشد. به علاوه فیبر سبب احساس سیری شده و میزان کالری مصرفی شما را کاهش داده که این خود سبب کنترل وزن می شود.

 

کاهش خطر حمله قلبی و سکته :

مغزها برای قلب بسیار مفید هستند. مطالعات متععدی عنوان کرده اند که مغز ها به سبب اثر مفید بر کلسترول ، LDL ، عملکرد رگ ها و التهاب ؛ میتوانند سبب کاهش بیماری های قلبی و خطر سکته شوند.

 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی

 

منابع : مقالات معتبر ترجمه شده در

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/