التهاب هم میتواند خوب باشد و هم میتواند مضر باشد.از یک سو به بدن کمک میکند تا در مقابل جراحت و عفونت از خود دفاع کند اما از طرف دیگر التهاب های مزمن میتواند به افزایش وزن و بیماری منجر شود. استرس ، غذاهای ناسالم ایجاد کننده التهاب و فعالیت کم میتواند شرایط را بدتر کند. با این حل بعضی از غذاها میتوانند در برابر التهاب مقابله کنند.

در این جا به بررسی چند مورد از آن ها میپردازیم :

 

توت ها :

توت ها میوه های کوچک و غنی از فیبر ، ویتامین و مواد معدنی هستند. بعضی از معروف ترین های آن ها توت فرنگی ، تمشک ، توت سیاه و ... هستند. توت ها حاوی آنتی اکسیدان هایی به نام آنتوسیانین هستند. این مواد حاوی ترکیباتی با اثر ضدالتهابی بوده که خطر بیماری ها را کاهش میدهند. بدن شما سبب تولید سلول های کشنده طبیعی میشوند که سیستم ایمنی را بهبود می بخشند.

 

ماهی های چرب :

ماهی های روغنی منبع غنی از چروتئین و امگا 3 هستند. اکوزا و دکوزا موجود در ماهی ها سبب کاهش التهاب میشوند و مانع از ایجاد سندرم متابولیک ، بیماری قلبی ، دیابت و بیماری کلیوی میشوند.

 

بروکلی :

بروکلی غنی از سولفورافان بوده که نوعی آنتی اکسیدان مبارزه کننده با التهاب میباشد و سبب کاهش سطوح سیتوکین ها شده که موجب التهاب میشوند.

 

آووکادو :

اووکادو غنی از پتاسیم ، منیزیوم ، فیبر و اسید چرب های غیراشباع مونو میباشد . همچنین حاوی کاروتنوئیدها و توکوفرول ها بوده که با کاهش خطر سرطان در ارتباط است. همچنین اجزایی از آووکادو در کاهش التهاب سلول های پوستی نقش دارند.

 

چای سبز :

چای سبز سبب کاهش خطر بیماری های قلبی ، سرطان ، آلزایمر ، چاقی و دیگر بیماری ها میشود. بسیاری از این خواص مربوط به اپی گالو کاتچین گالات موجود در آن است. این ماده با کاهش پیش ساز های التهابی سبب مهار التهاب میشود.

 

فلفل ها :

فلفل دلمه ای و فلفل قرمز ( چیلی ) حاوی ویتامین C و آنتی اکسیدان های فراوانی هستند که اثرات ضد التهابی بسیار قوی دارند. فلفل دلمه ای حاوی کوارستین و فلفل چیلی حاوی سیناپیک اسید و فرولیک اسید میباشند که سبب کاهش التهاب و دوران پیری سالم تری میشوند.

 

قارچ ها :

قارچ ها کالری کمی دارند اما غنی از ویتامین های گروه B ، سلنیوم و مس هستند. همچنین قارچ ها حاوی لکتین ، فنول و دیگر ترکیباتی هستند که سبب پیشگیری از التهاب میشوند.

 

انگور ها :

انگور ها حاوی آنتوسیانین بوده که سبب کاهش التهاب میشود. همچنین میتواند سبب کاهش کاهش خطر بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های قلبی ،‌دیابت ، چاقی ،‌آلزایمر و اختلالات چشم شود. انگور همچنین حاوی رزوراتول بوده که یک ترکیب مفید دیگری برای سلامتی است.

 

زردچوبه :

زردچوبه یک ادویه با طعم قوی و خاکی بوده که اغلب در بسیاری از غذاهای هندی استفاده می شود. زردچوبه به سبب وجود ماده ضدالتهاب قوی خود به نام کورکیومین ، مورد توجه قرار گرفته است. زردچوبه در کاهش التهاب ناشی از آرتروز ، دیابت یا دیگر بیماری ها کاربرد دارد.

 

روغن زیتون :

روغن زیتون یکی از بهترین روغن هایی است که شما میتوانید آن را مصرف کنید. روغن زیتون غنی از اسید چرب های غیر اشباع مونو بوده که جز ثابت رژیم مدیترانه ای می باشدو دارای فواید بسیاری برای سلامتی است. بسیاری از مطالعات خواص ضدالتهابی روغن زیتون را اثبات کرده اند. همچنین روغن زیتون میتواند سبب کاهش خطر بیماری های قلبی ، سرطان مغز و دیگر مشکلات جدی سلامتی شود.

 

شکلات تلخ و کاکائو :

شکلات تلخ شامل آنتی اکسیدان هایی است که سبب کاهش التهاب می شود. همچنین ممکن است سبب کاهش خطر بیماری ها و روند پیری سالم تری شود. فلاوانول ها مسئول کاهش التهاب ناشی از مصرف شکلات هستند.

 

گوجه فرنگی :

گوجه دارای ویتامین C بالا ،‌پتاسیم و لیکوپن است که لیکوپن آنتی اکسیدانی است که خواص ضد التهابی شگفت انگیزی دارد. لیکوپن به طور ویژه سبب کاهش اجزا پیش التهابی می شود که به بسیاری از سرطان ها مربوط هستند. پخت گوجه فرنگی در روغن زیتون سبب افزایش جذب لیکوپن میشود.

 

آلبالو ها :

آلبالو ها خوشمزه بوده و غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین و کاتچین هستند که با التهاب مبارزه می کنند.

 

 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی

 

منبع :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3775255/