1. تامین آب بدن :

نوشیدن آب یک راه مهم برای تامین میزان آب بدن است. اگر چه خوردن مواد غذایی دارای میزان بالای آب نیز می تواند کمک کننده باشد. قابل توجه است که 92 درصد از هندوانه ، آب است. ترکیب آب و فیبر به این معنی است که شما در حال مصرف حجم مناسبی از یک ماده غذایی بدون مقدار بالای کالری هستید.


2. مواد مغذی و ترکیبات مفید گیاهی :

یک لیوان هندوانه ( 154 گرم ) میتواند 21 درصد میزان نیاز روزانه شما به ویتامین C ،‌ 18 درصد از ویتامین A ، 5 درصد از پتاسیم ، 4 درصد از منیزیوم و 3 درصد از ویتامین های B1،B5و B6 را تامین کند.

هندوانه همچنین شامل میزان بالایی از کاروتنوئیدها مانند بتا کاروتن و لیکوپن می باشد. به علاوه دارای سیترولین و آمینو اسید های مهم می باشد.


3. پیشگیری از سرطان :

دریافت لیکوپن به کاهش خطر بعضی از سرطان ها مرتبط شده است. همچنین کوکوربیتاسین E موجود در هندوانه ،‌سبب مهار رشد تومور می شود.


4. بهبود سلامت قلب:

بیماری قلبی اولین علت مرگ در کل جهان است. مواد مغذی متععدی در هندوانه دارای خواص ویژه ای بر سلامت قلب ، هستند. لیکوپن می تواند به کاهش کلسترول و فشارخون کمک کند. همچنین سبب محافظت از کلسترول در برابر آسیب اکسیداتیو می شود. لیکوپن همچنین به کاهش سفت شدگی و نازکی رگ ها کمک کند.

هندوانه دارای سیترولین است که نوعی آمینواسید می باشد که به آرژنین تبدیل می شود. آرژنین به نیتریک اکسید تبدیل شده که یک گشاد کننده عروق است که سبب کاهش فشارخون می شود.

ویتامین های A ، B6 ، c و منیزیوم و پتاسیم هم برای سلامت قلب مفیدند.


5. کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو :

هندوانه به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های ضد التهاب مانند لیکوپن و ویتامین C می تواند سبب کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو شود.


6. مناسب برای پوست و مو :

دو ویتامین موجود در هندوانه ( A و C ) ویتامین های مهمی برای سلامت پوست و مو هستند. ویتامین C سبب ساخت کلاژن ( پروتئنی که سبب نرمی پوست و قوی کردن مو می شود ) ، می شود.

همچنین ویتامین A سبب ساخت و ترمیم سلول های پوست می شود به نحوی که بدون آن ، پوست ظاهر خشک و فلس مانند به خود می گیرد.

لیکوپن و بتا کاروتن می توانند سبب حفاظت پوست از آفتاب سوختگی شوند.


7. بهبود هضم :

هندوانه شامل میزان زیادب آب و مقدار کمی هم فیبر می باشد که هر دو برای سلامت هضم مهم هستند. مصرف میوه ها و سبزیجات غنی از آب و فیبر ، مانند هندوانه ؛ می تواند برای بهبود حرکات عادی روده مفید باشد.

 


نوشته و ترجمه : ناصر دهقانی

 

منبع :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles

http://nutritiondata.self.com/facts/fruits-and-fruit-juices/2072/2

http://jnci.oxfordjournals.org/content/92/18/1472.full

http://www.who.int/mediacentre/factsheets/fs317/en/

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0304394015301725