کاهش اشتها هنگامی رخ می دهد که شما علاقه ی کمی برای خوردم دارید. فاکتورهای مختلفی سبب این اتفاق می شود که بیماری های روحی و جسمی از این قبیل هستند.

کاهش اشتها ممکن است باعث کاهش وزن و یا سوتغذیه شود. در این مطلب ما چند روش برای افزایش اشتها را پیشنهاد می کنیم:


مصرف وعده های کوچک ولی به دفعات بیشتر:

مصرف پنج تا شش وعده به جای سه وعده معمول. وقتی اشتهای شما بازتر شد می توانید کم کم مقدار وعده ها را نیز بیشتر کنید.

 

مصرف مواد مغذی:

افرادی که اشتهای کمی دارند به مصرف کالری های پوچ مثل شکلات، چیپس، بستنی و محصولات پخته می آورند تا افزایش وزن داشته باشند. اگرچه این مواد کالری بالایی دارند اما مواد مغذی اندکی دارند و یا حتی ندارند.

پیشنهاد می شود که در اینگونه مواقع از ماست، دوغ، کشک و ... استفاده کرده و یا با اضافه کردن سبزیجات به میان وعده، وعده های خود را غنی کنید.

 

اضافه کردن انرژی به وعده ها:

یک راه افزایش اشتها و اطمینان از دریافت کالری کافی، اضافه کردن کالری به وعده هاست. یک روش آن اضافه کردن خامه، بستنی، کره، کره بادام زمینی، روغن زیتون و آووکادو به نوشیدنی ها، شیر، سالادها و ... است.

 

استفاده از بشقاب هایی با اندازه های مختلف:

وقتی شما اشتهایی ندارید و با یک بشقاب پر از غذا رو به رو شوید، دلسرد می شوید. بهتر است همان مقدار غذا را در ظرف بزرگتری ریخته تا ذهنتان را گول بزنید.

 

زمان بندی مصرف وعده ها و میان وعده ها

 

عدم حذف صبحانه:

مصرف صبحانه منظم یک راه مهم برای افزایش اشتها است. مصرف صبحانه سوخت و ساز بدن را بالا نگه داشته و همین سبب افزایش اشتهای وعده های بعدی می شود.

 

مصرف فیبر کمتر:

رژیم های پر فیبر برای افرادی است که خواستار کاهش وزن هستند و به آن ها حس سیری می دهد. بهتر است از رژیم های کم فیبر استفاده کنید تا اشتهای بازتری داشته باشید.

 

کالری ها را بنوشید:

وقتی شما اشتهایی ندارید خیلی سخت است که بخواهید غذا را بجوید ولی بدن شما به کالری نیاز دارد. به همین دلیل توصیه می کنیم که از اسموتی ها، میلک شیک ها، معجون ها، آبمیوه ها و ... استفاده کنید.

 

مصرف بیشتر مواد غذایی مورد علاقه

 

استفاده از سبزی های معطر و ادویه ها

 

ورزش و فعالیت بدنی بیشتر

 

عدم مصرف مایعات همراه با غذا

 

بعضی مکمل ها می توانند کمک کننده باشند:

مکمل هایی که می توانند به افزایش اشتها کمک کنند عبارتند از: روی، تیامین (ویتامین B1 )، روغن ماهی و ...


ترجمه و نوشته: ناصر دهقانی