کلم پیچ در بین سبزیجات سالم سرآمد است و قطعا یکی از سالم ترین غذاهای گیاهی موجود است.

کلم پیچ غنی از همه ی اقسام ترکیبات مفید میباشد که بعضی از آنها دارای خواص پزشکی قابل توجهی هستند.

اینجا چند مورد از فواید سلامتی کلم پیچ که از لحاظ علمی ثابت شده اند بیان شده است که عبارتند از:


یکی از مغذی ترین غذاهای گیاهی :

قبل از پرداختن به فواید این گیاه،اجازه بدهید تا مختصرا شرح بدهم که "کلم پیچ چیست؟"

کلم پیچ از سبزیجات محبوبی است که در خانواده ی کلم ها قرار دارد و شبیه سایر کلم ها،از جمله بروکلی،گل کلم،کلم برگ و جوانه ی کلم بروکسل می باشد.کلم پیچ انواع متفاوتی دارد و می تواند سبز یا بنفش و از لحاظ شکل صاف یا مجعد باشد.

عمومی ترین نوع کلم پیچ،کلم پیچ مجعد یا کلم پیچ اسکاتلندی میباشد که سبز رنگ،مجعد و دارای ساقه سخت و ریشه ایست.

یک لیوان از کلم پیچ خام(تقریبا 67 گرم) منبع غنی از ویتامینK، ویتامینC، ویتامینB6، منگنز، کلسیم، مس، پتاسیم، منیزیوم و ویتامین A میباشد.کلم پیچ حاوی چربی بسیار کمی است، اما بخش بزرگی از چربی موجود در آن اسید چرب امگا 3 به نام اسید آلفا لینولنیک میباشد.


غنی از کوئرسین و کامفرول:

کلم پیج و سایر سبزیجات برگ دار منبع غنی از انتی اکسیدان هایی مانند کوئرستین و کامفرول میباشند و همچنین شامل بتاکاروتن،ویتامینC،فلاونیدها و پلی فنول ها هستند.

آنتی اکسیدان ها موادی هستند که به مقابله با آسیب های اکسیداتیو که بوسیله رادیکال ها در بدن ایجاد میشوند کمک میکنند.

 

غنی از ویتامین C :

این ویتامین یک ماده مغذی مهم است.یک آنتی اکسیدان محلول در آب بوده و فعالیت های مختلفی در  سلول های زنده انجام میدهد. مثلا برای سنتز کلاژن که پروتئین ساختاری است ، ضروری میباشد. کلم پیچ ویتامین c بیشتری نسبت به سایر سبزیجات دارد.


کاهش کلسترول:

کلسترول عملکرد بسیار مهمی از جمله ساخت اسید صفراوی در بدن دارد که به هضم چربی کمک میکند.

وقتی که ما غذای چرب میخوریم کلسترول رها شده به سیستم گوارش توسط کبد به اسید های صفراوی تبدیل میشود.

گمان میرود که کلم پیچ شامل اسید های صفراوی است که میتوانند سطح کلسترول را کاهش دهد که این منجر به کاهش بیماری های قلبی میشود.

بر اساس یک مطالعه، بخار پز کردن کلم پیچ به طور قابل توجهی اثر اسید های صفراوی را افزایش میدهد.کلم پیچ بخاپز شده حاوی 43 درصد "کلسترومین" میباشد که به عنوان یک داروی کاهش دهنده ی کلسترول عمل میکند.


غنی از ویتامینK:

این ویتامین از مواد مغذی بسیار مهم است و برای انعقاد خون نیز بسیار اهمیت دارد که این کار را با فعال کردن پروتئین های خاصی از طریق اتصال کلسیم به آنها انجام میدهد.

کلم پیچ یکی از بهترین منابع ویتامینk میباشد،به گونه ای که تنها یک لیوان از آن حاوی هفت برابر میزان توصیه شده ی این ویتامین است.

ویتامینk موجود در کلم پیچ از نوع k1 میباشد، که با ویتامینk2 فرق دارد.k2 در غذاهای تخمیری سویا و تولیدات خاص حیوانی دیده میشود. که به محافظت در برابر بیماری قلبی و پوکی استخوان کمک میکند.


مواد ضد سرطان متعدد:

سرطان بیماری وحشتناکی است که حاصل افزایش غیر قابل کنترل سلول هاست.

در واقع کلم پیچ غنی از ترکیباتی است که گمان میرود دارای اثرات محافظت کننده در مقابل سرطان هستند.

مطالعات نشان داده اند که خانواده ی کلم ها(شامل کلم پیچ) ممکن است به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان های متعدد را کاهش دهند.


غنی از بتا کاروتن:

اغلب ادعا میشود کلم پیچ غنی از ویتامین A میباشد اما این مطلب اشتباه است.درواقع کلم پیچ حاوی میزان فراوانی بتا کاروتن میباشد که بدن میتواند این انتی اکسیدان را به ویتامین A تبدیل کند.

بنابراین کلم پیچ میتواند راه موثری برای افزایش سطح این ویتامین بسیار مهم باشد.


منبع مواد معدنی کم مصرف:

کلم پیچ حاوی بسیاری از مواد معدنی است،که مردم در بعضی از آنها کمبود دارند.

کلم پیچ یک منبع خوب گیاهی از کلسیم میباشد که این ماده ی مغذی برای سلامت استخوان ها و ایفای نقش در انواع عملکرد های سلولی بسیار مهم است.

همچنین این گیاه منبع مناسبی برای منیزیم میباشد.که بسیاری از  مردم این ماده بسیار مغذی را به اندازه ی کافی مصرف نمیکنند.مصرف مقدار زیاد منیزیم میتواند بدن را در برابر دیابت  و بیماری قلبی محافظت کند.

کلم پیچ حاوی پتاسیم میباشد که این ماده ی معدنی به تعادل الکتریکی سلول های بدن کمک میکند.دریافت پتاسیم کافی با کاهش فشار خون و کاهش بیماری قلبی مرتبط میباشد.

یک مزیتی که کلم پیچ نسبت به سایر سبزیجات برگ دار مثل اسفناج دارد میزان کم اگزالات است.اگزالات در بعضی از گیاهان دیده میشود که میتواند از جذب مواد معدنی جلوگیری کند.


منبع غنی  لوتئین و گزانتین :

کاهش بینایی یکی از نشانه های پیری است.خوشبختانه چندین ماده ی مغذی وجود دارد که میتواند به محافظت در برابر این اتفاق کمک کنند.که دو مورد اصلی آنها لوتئین و گزانتین میباشد.که آنتی اکسیدان های کاروتنوئیدی هستند که به میزان زیادی در کلم پیچ دیده میشود.


کمک به کاهش وزن:

کلم پیچ دارای خصوصیت هایی است که سبب شده به غذایی خوب برای کاهش وزن تبدیل شود.

کلم پیچ کالری بسیار اندکی دارد و بخاطر همین کالری کم و میزان زیاد آب میزان انرژی کمی دارد.و خوردن مقدار زیاد از غذاهای کم انرژی میتواند به کاهش وزن کمک کند.

با وجود میزان اندک کالری، کلم پیچ حاوی میزان کمی از پروتئین و فیبر نیز میباشد.با این وجود که هیچ مطالعه ی مستقیمی روی اثرات کاهش وزن کلم پیچ وجود ندارد ، اما این گیاه میتواند در کاهش وزن نقش بسزایی داشته باشد.

 


ترجمه : محمد معین قانع


منابع :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

https://www.hindawi.com/journals/bmri/2014/761264/

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0009898114002629

https://www.hindawi.com/journals/tswj/2013/162750/

http://advances.nutrition.org/content/3/1/39

http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2461/2