گریپ فروت یک میوه استوایی است که دارای مزه ترش و شیرین است. غنی از مود مغذی، آنتی اکسیدان ها و فیبر است که آن را به یکی از سالم ترین مرکبات تبدیل کرده است. مطالعات بیان کرده اند که ممکن است خواص قدرتمندی مانند کاهش وزن و کاهش خطر بیماری های قلبی را نیز به ارمغان بیاورد.

کم کالری اما مغذی:

گریپ فروت شامل مقدار مناسبی از فیبر به همراه بیش از 15 ویتامین و مواد معدنی شامل ویتامین C ،‌ ویتامین A، پتاسیم، تیامین، فولات، منیزیوم و ... می باشد. به علاوه گریپ فروت غنی از آنتی اکسیدان های قدرتمند است که سبب بسیاری از خواص سلامتی می شوند.

 

بهبود عملکرد سیستم ایمنی:

به دلیل میزان بالای ویتامین C که دارای خواص آنتی اکسیدانی شناخته شده در محافظت از سلول ها در مقابل باکتری ها و ویروس های مضر میباشد، میتواند سبب ارتقا سطح سیستم ایمنی شود. همچنین طبق مطالعات این ویتامین سبب بهبود سریع تر سرمخوردگی می شود.

دیگر ویتامین ها و مواد معدنی یافت شده در گریپ فروت مانند ویتامین A ، سبب پیشگیری از التهاب و بیماری های عفونی متعدد می شود. همچنین گریپ فروت حاوی مقادیر کمی از ویتامین های گروه B ، روی، مس و آهن میباشد که با همکاری با یک دیگر سبب ارتقا سطح ایمنی بدن می شوند.

 

بهبود کنترل اشتها:

گریپ فروت شامل میزان مناسبی از فیبر میباشد. رژیم های غنی از فیبر به احساس سیری بیشتر کمک می کنند. بنابراین مصرف میزان مناسبی از فیبر در روز به طور خودکار سبب مصرف کمتر غذا و مواد غذایی میشود.

 

کمک به کاهش وزن:

به دلیل فیبر موجود در آن، گریپ فروت یک میوه با خواص کاهش وزن می باشد. به علاوه گریپ فروت شامل کالری کم اما آب بالایی استکه دیگر خاصیت منجر به کاهش وزن آن میباشد.

نمی توان گفت که گریپ فروت به تنهایی سبب کاهش وزن می شود اما اضافه کردن آن به یک رژیم کاهش وزن میتواند اثر خود را بگذارد.

 

پیشگیری از مقاومت به انسولین و دیابت:

مصرف گریپ فروت ممکن است به کنترل سطوح انسولین کمک کرده و سبب پیشگیری از مقاومت به انسولین می شود. به طور کلی مصرف گریپ فروت سبب کنترل بهتر قند خون شده و سبب کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 میباشد.

 

بهبود سلامت قلب:

مطرف معمول گریپ فروت بوسیله کاهش عواما خطر بیماری های قلبی مانند فشار خون و کلسترول،  سبب بهبود سلامت قلب میشود. گریپ فروت دارای میزان بالایی پتاسیم است که مسئول جنبه های مختلف سلامت قلب است و همچنین سبب کاهش فشار خون می شود. از طرف دیگر میزان فیبر موجود در گریپ فروت هم میتواند سبب افزایش سلامت قلب با کاهش فشار خون و کلسترول خون، شود.

 

غنی از آنتی اکسیدان های قدرتمند:

گریپ فروت دارای میزان کمی از آنتی اکسیدان های مختلف است که دارای خواص سلامتی شامل کاهش خطر بیماری های متعدد میباشد. آنتی اکسیدان ها سلول ها را از آسیب توسط رادیکال های آزاد حفظ می کنند. آنتی اکسیدان های موجود در گریپ فروت شامل ویتامین C ، بتا کاروتن، لیکوپن و فلاوانون ها می باشد.

 

کاهش خطر سنگ کلیه:

مصرف گریپ فروت سبب کاهش خطر تشکیل سنگ های کلیه میشود. به طور کلی مصرف مرکبات با افزایش حجم و pH ادرار، محیطی را می سازند که برای ساخت و تشکیل سنگ ها نامناسب است.

 

میزان زیادی آب:

گریپ فروت شامل میزان زیادی آب است. در حقیقت 88 درصد آن را آب تشکیل میدهد. این میزان بالای آب به آبرسانی بدن کمک میکند.

 

ترجمه و نوشته :فاطمه مقصودی

 

منابع :

https://authoritynutrition.com/10-benefits-of-grapefruit/