ماست یک محصول لبنی محبوب است که توسط تخمیر باکتریایی شیر ساخته میشود. باکتری مورد استفاده برای تولید ماست "باکتری کشت ماست" نامیده میشود که لاکتوز قند طبیعی یافت شده در شیر را تخمیر می کند .این فرایند تولید اسید لاکتیک، ماده ای است که باعث می شود پروتئین های شیر دلمه شوند و به ماست طعم و بافت منحصر به فرد می دهد.

ماست را می توان از انواع شیر تولید کرد. انواع تولید شده از شیر بدون چربی بعنوان فاقد چربی درنظرگرفته میشوند در حالیکه آنها که از شیر کامل ساخته میشوند پرچرب درنظر گرفته میشوند.

ماست ساده بدون افزودن رنگ سفید ،مایع غلیظ با طعم تند میباشد .متاسفانه بیشتر مارک های تجاری حاوی افزودنی از قبیل شکر وطعم دهنده های مصنوعی هستند.این نوع ماست برای سلامتی خوب نیست.

ازطرف دیگر ماست ساده بدون شیرینی بسیاری از خواص سلامتی را ارائه می دهد.

 

غنی از مواد مغذی مهم

ماست حاوی بعضی از مواد مغذی است که بدن به آنها نیاز دارد. حاوی مقدار زیادی کلسیم و موادمعدنی ضروری برای سلامت دندان و استخوان شناخته شده است .یک لیوان؛  49% از کلسیم مورد نیاز روزتان را فراهم میکند.

همچنین ویتامین  Bزیادی خصوصا ویتامین B12و ریبوفلاوین درآن است. هر دو ممکن است دربرابر بیماری های قلبی و برخی از نقایص لوله عصبی هنگام تولد محافظت کننده باشند.

یک لیوان آن  همچنین 38%از نیاز روزانه شما را به فسفر، 12%برای منیزیم و 18%برای پتاسیم فراهم می کند.

این مواد معدنی برای چندین فرآیند بیولوژیکی از قبیل کاهش فشار خون، متابولیسم و سلامت استخوان ضروری هستند.

ویتامین D یک ماده معدنی است که بطور طبیعی در ماست نیست اما معمولا ماست با آن غنی شده است.

ویتامین Dسبب بهبود استخوان و سلامت سیستم ایمنی میشود و ممکن است خطر بعضی بیماری ها را ازقبیل بیماری های قلبی و افسردگی ؛ کاهش دهد.

 

حاوی پروتئین بالا

ماست مقدار قابل ملاحظه ای از پروتئین را فراهم میکند.پروتئین با حمایت سوخت و ساز بوسیله افزایش انرژی مصرفیتان یا مقدار کالری که در طول روز می سوزانید نشان داده شده است.

فراهمی پروتئین کافی همچنین برای تنظیم اشتها مهم بوده و  تولید هورمون سیری را افزایش میدهد. این ممکن است بطور خودکار میزان کالری مصرفیتان را کاهش دهد و بطور کلی برای کنترل وزن موثر است.

 

موثر در سلامت دستگاه گوارش

برخی از انواع ماست ها حاوی باکتری زنده یا پروبیوتیک هستند و همچنین در نتیجه تخمیر آنها ممکن است در زمان مصرف برای دستگاه گوارش مفید باشند.

متاسفانه دربسیاری از ماست های پاستوریزه شده، دمای بالا؛  باکتری های مفید موجود در آن را می کشد. بعضی از انواع پروبیوتیک هاکه در ماست یافت میشوند از قبیل بیفیدوباکتریا و لاکتوباسیلوس هستند، برای کاهش علائم سندرم روده تحریک پذیرIBS)) که یک اختلال شایع است که کولن را تحت تاثیر قرار می دهد؛ نشان داده شده است

در یک مطالعه بیمار (IBS) مصرف منظم شیر یا ماست تخمیری که حاوی بیفیدوباکتریا است بعد از سه هفته بهبود در نفخ و دفع گزارش داده شد و همچنین اثرات مطلوب بعد از 6 هفته مشاهده شد.

 در مطالعه ی دیگر نشان داده شد که ماست حاوی بیفیدوباکتریا در بهبود علائم هضم و همچنین محافظت کننده در مقابل آنتی باکتری ایجاد کننده اسهال و یبوست است.

 

تقویت کننده سیستم ایمنی

مصرف ماست بخصوص اگر حاوی پروبیوتیک بر یک قاعده اساسی باشد ممکن است سیستم ایمنی تان را تقویت کند و احتمال کنترات بیماری را کاهش دهد.

 مصرف پروبیوتیک ها ؛ کاهش التهاب که مربوط به چندین رنج شرایط بهداشتی از عفونت ویروسی تا اختلالات روده میباشد را نشان می دهد.

مطالعات در بعضی موارد نشان می دهد پروبیوتیک هاممکن است به کاهش بروز،شدت و طول سرماخوردگی کمک کنند.

علاوه بر این افزایش ایمنی ماست تاحدی به دلیل منیزیم ،سدیم و روی است. مقدار ناچیز مواد معدنی شناخته شده در سلامت سیستم ایمنی نقش بازی می کند.

ماست غنی شده با ویتامین D حتی ممکن است سلامت سیستم ایمنی را بیشتر بالا ببرد.

مطالعات نشان داده است که ویتامین Dپتانسیل پیشگیری از بیماری ها از قبیل سرما خوردگی وآنفولانزا را دارد.

 

محافظت در برابر پوکی استخوان 

ماست حاوی بعضی از مواد مغذی کلیدی برای حفظ سلامت استخوان است از قبیل کلسیم،پروتئین ،پتاسیم، فسفر و گاهی ویتامین D

همه این ویتامین ها و مواد مغذی برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید هستند.

تحقیقات نشان می دهد مصرف سه سهم فراورده های لبنی روزانه به حفظ و قدرت توده استخوان کمک می کند.

 

مفید برای سلامت قلب

محتوای چربی ماست یکی از دلایل مورد بحث درباره سلامت آن است.آن عمدتا شامل چربی های

اشباع و مقدار کمی اسیدهای چرب اشباع نشده است.

اعتقاد براین بوده است که چربی اشباع شده علت بیماری های قلبی است اما تحقیقات حاضر نشان می دهد که این مورد نمی باشد.

با این وجود انواع کم چربی و بدون چربی هنوز در ایالات متحده محبوب هستند.

هیچ دلیل روشنی وجود ندارد که چربی در ماست برای سلامتیتان مضر است. در حقیقت آن ممکن است برای سلامت قلبتان مفید باشد.

برخی تحقیقات نشان داده که دریافت چربی اشباع شده از شیر کامل کلسترول خوب HDL را افزایش می دهد که ممکن است از سلامت قلب حفاظت کند. مطالعه ی دیگری نشان می دهد که مصرف ماست بروز کلی بیماری های قلب را کاهش می دهد.

علاوه بر این فراورده های لبنی مانند ماست برای کمک به کاهش فشار خون بالا که یک عامل خطر عمده بیماری قلبی است مفید می باشد.

 

 

 

کنترل افزایش وزن

ماست دارای چندین خواص است که ممکن است به کنترل وزن کمک نماید. پروتئین بالای آن همراه با کلسیم برای افزایش سطح هورمون کاهش اشتها مثل پپتید YYو  GLP_1است.

علاوه براین چندین مطالعه نشان داده است که مصرف ماست در ارتباط با وزن پایین بدن و درصد چربی و دور کمر است.

یک مطالعه نشان می دهد که مصرف فراورده های لبنی پرچرب شامل ماست ممکن است شیوع چاقی را کاهش دهد.و آن برخلاف آنچه که قبلا در مورد مصرف چربی و افزایش وزن اعتقاده برآن بوده است

 

ماست برای همه نیست.

بعضی افراد نیاز به دقت در مصرف ماست دارند.آن ممکن است عوارض جانبی بخصوص در کسانی با عدم تحمل لاکتوز یا آلرژی به شیر ایجاد کند.

عدم تحمل لاکتوز

عدم تحمل لاکتوز زمانی اتفاق می افتدکه بدن فاقد آنزیم شکستن لاکتوز که قند شیر است می باشد.

منجر به علائم مختلف گوارشی از قبیل درد شکم و اسهال بعد از مصرف فراورده های لبنی میشود.بنابراین افراد با عدم تحمل لاکتوز نیاز به اجتناب از ماست دارند.

آلرژی به شیر

فراورده های شیر حاوی کازئین و پروتئین وی هستند پروتئین هایی  که برخی از مردم به آنها حساسیت دارند. در این مواردشیر باعث یک واکنش میشود که میتواند از کهیر و تورم به آنافیلاکسی تهدیدکننده زندگی باشد.

بنابراین ماست برای جلوگیری از آلرژی شما به شیر بهتر است.

 

قند اضافه شده

بسیاری از انواع ماست حاوی مقدار بسیار زیادی قند اضافه شده بویژه با برچسب کم چرب است.مصرف قند اضافی با مشکلات بهداشتی از جمله دیابت و چاقی  در ارتباط است.

بنابراین خواندن برچسب غذا مهم است و اجتناب از برندهای که قند جز موادتشکیل دهنده در لیست آنهاست.

 

مترجم و نویسنده: زهرا عبدی

 

منبع:

https://authoritynutrition.com/7-benefits-of-yogurt/