سیب یکی از محبوب ترین میوه های جهان است .آنها حاوی دانه های کوچک سیاه هستند که معمولا به دلیل طعم تلخشان اجتناب میشوند.اما مردم ممکن است بصورت تصادفی گاهی اوقات آنها را خورده باشند یا خود را برای بیرون انداختن آنها به زحمت نمی اندازند.

بسیاری از مردم معتقدند که دانه های سیب سمی هستند درحالی که بعضی ممکن است آنها را یک خوراک مختصر سالم درنظربگیرند.

حقیقت چیست؟این مطلب شواهد علمی را بررسی میکند.

 

آزاد سازی سیانید از دانه های خرد شده و جویده شده سیب؟

 

دانه های سیب حاوی یک ترکیبات گیاهی شناخته شده بعنوان آمیگدالین هستند. در مقادیر نسبتا بالا در دانه میوه های خانواده roseکه شامل سیب، بادام ،زردآلو، هلو و گیلاس یافت میشوند.

آمیگدالین بخشی از دفاع شیمیایی دانه است و تازمانی که صدمه ندیده بی ضرر است اما زمانی که دانه ها آسیب ببینند، جویده شوند و یا هضم شوند آمیگدالین به هیدروژن سیانید تبدیل که بسیار سمی و حتی در دوزهای بالا کشنده است.

سیانید بعنوان یک سم در طول تاریخ مورد استفاده بوده است که با تداخل در منابع اکسیژن سلول کار میکند و ممکن است در عرض چند دقیقه با یک دوز بالا منجر به مرگ شود.

 

 

شما قادر به تحمل چقدر سیانید هستید؟

مصرف 2/0تا 6/1میلی گرم سیانید برای هرپوند از وزن بدن( 5/0 تا 5/3 میلی گرم به ازای کیلوگرم) ممکن است منجر به مسمومیت شدید و باعث کما، فلج ،ناتوانی قلب و ریه و حتی مرگ شود. برای 180 پوند (81کیلو گرم) در بزرگسالان؛ 41 تا 286 میلی گرم سیانید لازم است. مقدار پایین تر سیانید ممکن است علائم مختلف خفیف تر مانند سردرد، تهوع، استفراغ،درد معده، سرگیجه،ضعف وسردرگمی ایجاد کند. مقداری دقیق که شما را بیمار میسازد وابسته به وزن بدنتان است .کودکان خردسال در معرض خطر بیشتری هستند.

 

 

آیا آزادسازی سیانید به اندازه کافی از دانه های سیب شما را بیمار می سازد؟

محتوی آمیگدالین در یک گرم دانه سیب محدوده 1_4میلی گرم وابسته به نوع است. با این حال مقدار سیانید به دست آمده از دانه سیب بسیار کمتر است . یک گرم دانه سیب خرد شده یا جویده شده ممکن است 06/0 تا 24/0 میلی گرم سیانید داشته باشد. پس در نتیجه خوردن دو فنجان دانه سیب ممکن است کشنده باشد یا حداقل شما را بیمار میکند.

دوز کشنده دانه سیب بطور گسترده ای متفاوت است. این دوز به وزن بدن،تحمل فرد و نوع سیب بستگی دارد. بخاطر داشته باشید که مقادیر پایین تر نیز ممکن است شما را بیمار کند. بلع دانه کامل سیب احتمالا بدون بروز هر گونه علائم است. روکش دانه آنها را از آنزیم های گوارشی محافظت می کند وآنها بدون هیچ خطری از دستگاه گوارش منتقل میشوند. بااین وجود احتمالا حذف دانه قبل از دادن سیب به کودکان یا حیوانات خانگی ایده خوبی است.


ترجمه و نوشته: زهرا عبدی

منبع:

uthoritynutrition.com