دیابت یک بیماری مزمن است که میلیون ها نفر را در جهان به خود دچار کرده است. افرادی که دیابت خود را کنترل نکرده اند دچار کوری، نارسایی کلیوی، بیماری قلبی و دیگر مشکلات جدی شده اند. قبل از این که دیابت تشخیص داده شود، دوره ای وجود دارد که سطح قند خون افزایش میابد اما به اندازه ای نیست که ما آن را دیابت تلقی کنیم. به این دوره پردیابت گفته میشود. تخمین زده میشود که 70 درصد از افراد پردیابتی ، مبتلا به دیابت نوع 2 میشوند. خوشبختانه پیشرفت پردیابت به دیابت اجتناب پذیر است.

در اینجا مواردی گفته میشود که به پیشگیری از دیابت کمک میکند:

 

حذف شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده ار رژیم:

مصرف غذاهای شیرین و پر شکر و همچنین کربوهیدرات های تصفیه شده میتواند شما را در یک مسیر سریع که به دیابت منتهی میشود، قرار دهد. بدن شما این مواد غذایی را به سرعت به مولکول های کوچک قند تبدیل کرده و آن ها را به جریان خون وارد میکند. نتیجه آن تحریک پانکراس به تولید انسولین ( هورمون برداشت کننده قند از خون ) میباشد. در افراد مبتلا به پردیابت سلول های بدن به عمل انسولین مقاومت نشان میدهند و میزان فند خون بالا میماند. این شرایط ادامه پیدا میکند تا فرد مبتلا به دیابت نوع 2 شود.

 

افزایش فعالیت ورزشی:

انجام فعالیت های ورزشی و فیزیکی در یک محدوده نرمال ممکن است از ابتلا به دیابت پیشگیری کند. فعالیت فیزیکی سبب افزایش حساسیت انسولین سلول ها میشود.

 

آب را به عنوان نوشیدنی اصلی مصرف کنید:

مصرف آب در بیشتر اوقات به شما کمک میکند که مصرف نوشیدنی های شیرین شده با قند و شکر را کمتر کنید. نوشیدنی های شیرین شده مانند نوشابه ها با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و دیابت خودایمنی نهفته بزرگسالان در ارتباط است.

 

کاهش وزن ( درصورت ابتلا به چاقی ) :

اکثر افرادی که به دیابت نوع 2 مبتلا میشوند دارای اضافه وزن هستند. چربی احشایی اضافی سبب افزایش التهاب و مقاومت به انسولین شده  که به طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت را افزایش می دهد.

 

ترک سیگار:

سیگار کشیدن نشان داده است که سبب مشکلات جدی سلامت شامل بیماری های قلبی، سرطان شش، سینه، پروستات و لوله گوارش ؛ میشود. مطالعات مصرف سیگار را برای فرد و همچنین افراد در معرض دود سیگار با دیابت نوع 2 را مرتبط دانسته اند.

 

مصرف رژیم کم کربوهیدرات:

مصرف یک رژیم کم کربوهیدارت ویا کتوژنیک میتواند به دوری از دیابت کمک کند. اگرچه راه های متعددی برای کاهش وزن وجود دارد، رژیم کم کربوهیدرات، یک راه قوی و مؤثر میباشد.

 

توجه به اندازه غذای مصرف شده:

باید توجه داشته باشید که از وعده های غذایی با حجم زیاد برای جلوگیری از دیابت؛ دوری کنید، مخصوصا اگر دارای اضافه وزن هستید. مصرف میزان زیاد غذا در یک زمان، میزان بالاتر قند خون و سطح انسولین را در افراد در معرض خطر دیابت نشان داده است.

 

مصرف رژیم غذایی پرفیبر:

مصرف زیاد مواد غذایی پرفیبر برای سلامت لوله گوارش و کاهش وزن سودمند است. مطالعات روی افراد چاق و بزرگسال و مبتلا به پردیابت، نشا داده است که فیبر سطح قند خون و انسولین را پایین نگه می دارد.

 

سطح کافی از ویتامین D :

ویتامین D‌برای کنترل قند خون مهم است. افرادی که میزان کافی این ویتامین را دریافت نمی کنند یا سطح خونی این ویتامین در آن ها پایین است در یک خطر بزرگتری نسبت به تمامی انواع دیابت قرار دارند.

 

کاهش مصرف غذاای فراوری شده:

یک قدم روشن و واضح که شما برای سلامت خود میتوانید برداری، به حداقل رساندن مصرف مواد غذایی فرآوری شده است. مصرف این گونه مواد غذایی منجر به انواع مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی، چاقی و دیابت میشود.

 

مصرف قهوه یا چای:

مطالعات نشان میدهند که قهوه یا چای در رژیم غذایی ممکن است به پیشگیری از دیابت کمک کند. مطالعات عنوان کرده اند که مصرف روزانه قهوه 8 تا 54 درصد میتواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.

 

ترجمه و نوشته: ناصر دهقانی

 

منابع:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22990274

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26996568

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23107257

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2733016/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18073361

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4537251/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19415409

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25588971

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11705562

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26057782

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19727658

http://care.diabetesjournals.org/content/30/3/753