آبمیوه یک راه ساده برای مصرف مقدار زیادی از مواد مغذی بدون نیاز به خوردن میوه یا سبزیجات کامل است.بیشتر مردم ادعا میکنند که ابمیوه برای کاهش وزن مفید است:


آبمیوه چیست؟

ابمیوه فراینده استخراج مایع از میوه و سبزیجات است، بطوریکه مواد جامد حذف میشوند. این فرایند را میتوان با دست یا با یک اب میوه گیر انجام داد. آب میوه محتوای نوشیدنی گرفته شده از میوه و سبزیجات، عاری از پوست و دانه ها و یا پالپ است و شامل بعضی از مواد مغذی و انتی اکسیدان ها است اما بدون فیبر مفید میوه و سبزیجات میباشد.

بعضی از مردم مصرف کننده آب میوه ، از ان به عنوان یک روش سم زدایی یاد میکنند.اگرچه هیچ مطالعات علمی ای نشان نمیدهد که مواد غذایی جامد، با آبمیوه جایگزین شوند تا بدن سم زدایی شود. بدن انسان قادر است سموم رو از طریق کبد و کلیه ها دفع کند، بنابراین مصرف آبمیوه به عنوان روش درمانی سم زدایی بطور کامل لازم نیست.

مردم نیز آب میوه را به عنوان مکمل های غذایی و برای کاهش وزن استفاده میکنند. هیچ کدام از این موارد استفاده شده؛ توسط تحقیقات پشتیبانی نمیشود، اما بسیاری از مردم این ادعاها را باور می کنند.

به طور کلی، دستور العمل های تهیه آب میوه حاوی میوه و سبزیجات است. بسیاری از انها حاوی ادویه جات و ترشی جاتی مانند زردچوبه و زنجبیل نیز هستند.

آبمیوه بطور قابل توجهی ممکن است کالری دریافتی را کاهش دهد. کاهش وزن، به این معنی است که شما باید کالری کمتر از میزانی که می سوزانید مصرف حفظ کنید. اکثر رژیم های غذایی آبمیوه ای فاقد از مواد غذایی جامد هستند و حدود 600-1000 کالری در روز را شامل میشوند.

به دلیل کالری کمتری که شما در یک رژیم غذایی بر پایه آبمیوه، مصرف میکنید، با سرعت بیشتری وزن کم میکنید. با این حال، یک بار مصرف کالریت ان به حالت عادی پس از رژیم غذایی ابمیوه ای برگرد، شما به احتمال زیاد مجددا برخی(نه همه) از وزن خود را به دست می آورید.

 

رژیم های غذایی آب میوه:

انواع مختلفی از رژیم های غذایی آبمیوه ای در دسترس وجود دارد. رایج ترین نوع آب میوه سریع، که در آن مردم غذای خود را با میوه ها و سبزیجات جایگزین میکنند

نکته این است که از دست دادن وزن به دلیل پرهیز از غذاهای خشک است، در حالی که هنوز خوردن مقدار قابل توجهی از مواد مغذی، از آب میوه است. به طور کلی، رژیم غذایی کالری بسیار کمی دارد. متاسفانه، اثر رژیم های غذایی آب میوه که به خوبی مورد مطالعه قرار نگرفته است، اما بسیاری از مردم ادعا می کنند باعث کاهش وزن سریع میشود.

 

رژیم های غذایی آب میوه ای و سیری:

از آن جا که رژیم های غذایی آب میوه ای فاقد مواد غذایی جامد هستند،شما احتمالا احساس گرسنگی بیشتری نسبت به شرایط معمول وقتی که از این پرهیزها پیروی میکنید، دارید. دلیل این اتفاق این است که وعده های غذایی مایع نسبت به مواد غذایی جامد کمتر حس میشوند، بخصوص زمانی که آن ها به مقدار بالا دارای کربوهیدارت هستند.این تاثیر توسط چند مطالعه تایید شده است. غذاهای جامد بیشتر قابل حس هستند زیرا آن ها شامل فیبر و پروتئین هستند که هر دوی آن ها مواد مغذی مهم و کاهش دهنده اشتها هستند. فیبر قابلیت کاهش اشتها را دارد زیرا باعث کند شدنِ خالی شدن معده و افزایش زمان هضم میشوند. در همین حال پروتئین باعث تغییرات هورمونی میشود که بروی اشتها تاثیر گذار هستند. اشخاصی که به اندازه کافی فیبر و پروتئین مصرف میکنند نسبت به کسانی که مصرف نمیکنند میل کمتری به خوردن دارند.

فرایند آب گرفتن باعث حذف کردن فیبر از میوه ها و سبزیجات میشود. این منابع غذایی همچنین از نظر پروتئین فقیر هستند. بنابراین رژیم غذایی آب میوه ای ممکن است شما را سیر نکند و به این دلیل تحمل کردن آن ها دشوار است.

 

سلامتی شما:

رژیم غذایی بر مبنای آب میوه، عموما اگر آن را هر چند روز یک بار بگیرید بدون مشکل است. اگر چه این رژیم اگر بطور طولانی مدت گرفته شود میتواند خطرهایی داشته باشد:

 

فیبر ناکافی:

میوه های کامل و سبزیجات منابع خیلی خوب فیبر هستند اما فیبر آن ها در طی آب گرفته شدن، گرفته میشود. فیبر یک جز ضروری از یک رژیم غذایی سالم است. خوردن کافی فیبر برای فرایند هضم بهینه بسیار مهم است زیرا فیبر باکتری های مفید روده شما را سالم نگه میدارد و ممکن است باعث کاهش یبوست در بعضی افراد شود. به علاوه فیبر ممکن است خطر بیماری های قلبی، دیابت و چاقی را کاهش دهد. با رژیم آب میوه ای شما به صورت معنی داری دریافت فیبر خود را کاهش میدهید که در نتیجه بر روی سلامت شما اثر میگذارد.

 

کمبود های مواد غذایی:

دلایل کمی مبنی بر کمبود مواد غذایی بر اثر استفاده دراز مدت از رژیم های غذایی آب میوه ای وجود دارد. چون که این رژیم های غذایی فاقد محصولات حیوانی هستند،این رژیم های غذایی مقادیر کمی از مواد غذایی ضروری مثل کلسیم، ویتامین D، آهن، ویتامین B12 و روی را دارند. همه این مواد غذایی عملکرد مهمی در بدن دارند. مصرف ناکافی ممکن است باعث شرایطی مثل پوکی استخوان و کم خونی شود.

رژیم غذایی بر مبنای آب میوه همچنین دارای مقادیر کم اسید چرب امگا3 هستند که چربی های مفیدی اند که با التهاب مبارزه و به سلامت مغز و قلب کمک میکنند. نه تنها این رژیم غذایی بر مبنای آب میوه حاوی مقادیر کم مواد مغذی خاصی هستند بلکه ممکن است با جذب این مواد مغذی نیز تداخل داشته باشند. یک دلیل برای این تداخل در رژیم غذایی بر مبنای آب میوه وجود چربی کم در آن هاست،که برای جذب ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین A،D ،E ،K  مورد نیاز است. به علاوه بعضی سبزیجات خام معمولا در رژیم های غذایی آب میوه ای استفاده میشوند شامل یک ماده غیرمغذی هستند که اُگزالات نامیده میشود هستند که میتواند با مواد معدنی در بدن اتصال برقرار کند و از جذب آن ها جلوگیری کند.

سبزیجات غنی از اُگزالات که معمولا در رژیم های غذایی آب میوه ای استفاده میشوند شامل اسفناج، برگ چغندر، کلم پیچ، چغندرها، چغندر سویسی و برگ شلغم هستند.

 

افزایش خطر عفونت:

علاوه بر کم بودن پروتئین و مقادیر ناکافی مواد غذایی مهم در رژیم غذایی بر مبنای آب میوه و استفاده از این رژیم برای مدت طولانی، میتواند سیستم ایمنی را تحت فشار قرار دهد و خطر عفونت را افزایش دهد. تحقیقات نشان داده اند که حتی اندک تقلیل در مواد غذایی افزایش دهنده ایمنی مثل آهن و روی ممکن است سیستم ایمنی سالم را معیوب کند. زمانی که سیستم ایمنی شما ضعیف شده است، شما ممکن است به بیماری هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا به سادگی دچار شوید. همچنین برای بدن شما ممکن است زمان طولانی تر برای التیام زخم نیاز باشد.

 

خستگی و ضعف:

خستگی و ضعف از عوارض جانبی معمول رژیم غذایی آب میوه ای است. این نشانه ها احتمالا به دلیل کمبود کالری در محتویات این رژیم روی می دهد. اگر شما بدنتان را از کالری محروم کنید درنتیجه آن را از انرژی داشتن محروم کرده اید که این میتواند باعث اثرات نامطلوبی شود.

 

تقلیل توده عضلانی:

حداقل میزان پروتئین در اغلب رژیم غذایی بر مبنای آب میوه ممکن است باعث کاهش در توده عضلانی شود که میتواند اثرات منفی بر روی سلامت داشته باشد. هنگامی که توده عضلانی شما کاهش پیدا میکند متابولیسم شما هم کاهش می یابد که بدین معناست شما کالری کمتری میسوزانید و ممکن است زمان سختی را با از دست دادن وزن تجربه کنید.

 

آیا آب میوه، کمکی به از دست دادن وزن شما می کند؟

تحقیق رسمی مبنی بر حمایت از اینکه آب میوه به از دست دادن وزن کمک میکند، وجود ندارد. بنا بر شواهد این که رژیم غذایی بر مبنای آب میوه ممکن است باعث کاهش سریع وزن در دوران کوتاه شوند مشخص است، بخصوص زمانی که رژیم کالری بسیار کمی دارد.

اگرچه شما میتوانید چندین اثر منفی بر سلامت مثل محدودیت بسیار سخت کالری را تجربه کنید، بخصوص اگر شما این رژیم به مدت بیش از چند روز دنبال کنید. به علاوه تحمل این چند رژیم های محدود بسیار کار دشواری است. اکثر مردم به مدت طولانی با رژیم های بسیار کم کالری نمی مانند و به از دست دادن وزن خاتمه می دهند. آب میوه، ممکن است راه ساده ای برای ازدست دادن سریع وزن باشد اما نشان میدهد که عوارض سلامتی بالقوه این رژیم ممکن است بیشتر از فواید آن باشد. بهتر است شما یک رژیم قابل تحمل تر را که شامل میوه کامل و کالری کافی است دنبال کنید تا عملکرد بدن شما در حالت درست نگهداری شود.

 

نوشته و ترجمه: مهدیه گیلانی

منبع:

www.authoritynutrition.com