شاید این شما را متعجب سازد که توصیه های تغذیه ای وجود دارند که به شما در درمان و مقابله با کرامپ قاعدگی و درد های این دوره کمک میکنند. آن چیزی که شما در دوره خود مصرف میکنید و یا در کل چرخه قاعدگی مصرف میکنید میتواند تفاوت ها را در چگونگی درد دوره پریود اعمال کند.

در این جا چند توصیه تغذیه ای برای کاهش درد پریود بیان شده است:

 

کاهش چربی های حیوانی:

نه تنها این کار سبب کمک به کاهش درد های قاعدگی میشود بلکه سبب کاهش دیگر خواص سلامتی مانند کاهش خطر بیماری های قلبی نیز میشود.

چربی های حیوانی دارای ماده ای به نام آراشیدونیک اسید هستند که با مهار پروستاگلندین سبب مهار تولید پروژسترون میشوند. کمبود پروژسترون ممکن است سبب تشدید گرفتگی و دردهای قائدگی شود. به یاد داشته باشید که گوشت قرمز تنها منبع چربی حیوانی نیست بلکه محصولات لبنی مثل کره و پنیر نیز دارای چربی حیوانی هستند. توصیه میشود از گوشت های لخم و بدون چربی، محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی و ... استفاده کرد.

 

کاهش دریافت قند و شکر:

شکر سفید و تصفیه شده و شربت ذرت سبب احتباس آب میشوند که خود منجر به درد های پریود میشود. نکته دیگر این که هنگام پردازش شکر در بدن ویتامین های B تحلیل میروند. این ویتامین ها مخصوصا ویتامین B6 سبب افزایش سطح پروژسترون بدن شده و به کاهش احتباس آب کمک میکند. بعضی از مواد غذایی غنی از B6 شامل سالمون، فلفل دلمه ای، بادام زمینی، تخمه آفتابگردان و بیشتر غلات کامل میباشند.

 

افزایش چربی های خوب:

چربی های گیاهی دارای یک شهرت خاص برای افزایش سلامتی بانوان هستند. این چربی های سالم سبب حفظ تعادل پروژسترون و استروژن میشوند که به نوبه خود میتوانند سبب پیشگیری و کاهش بسیاری از علائم سندرم پیش از قائدگی و گرفتگی ها شوند. شما میتوانید از مکمل روغن بذرکتان استفاده کرده یا این روغن ها را به طور سرد به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

روغن ماهی نیز برای حفظ یک سیکل قائدگی سالم و با درد کمتر مهم است. مصرف مکمل روغن ماهی یا مصرف ماهی های سالمون، ساردین و یا هوور و دیگر ماهی های آب سرد یک حرکت سالم تغذیه ای برای پیشگیری از درد های قائدگی است.

 

دریافت منیزیوم بر میزان تکرار درد ها تاثیر میگذارد:

یک مطالعه نشان داده است که منیزیوم سبب کاهش درد دوره پریود میشود با این که در این مطالعه کدئین شکست خورده بود.شما میتوانید از مکمل منیزیوم و یا غذاهای غنی از منیزیوم مانند بادام، بروکلی، اسفناج، بادام زمینی و تخمه کدو استفاده کنید.

 

مصرف غذاهای سالم متنوع:

متخصصین تغذیه مشاهده کرده اند که هیچ ماده غذایی واحدی، یک غذای کامل و عالی نیست. یک اصل اساسی بیان میکند که هرچه تنوع مواد مغذی و سالم بیشتر باشد سلامتی بیشتری به دست خواهد آمد.

 

ترجمه و نوشته: ناصر دهقانی

 

منبع:

http://www.natural-holistic-health.com/nutritional-tips-to-help-ease-menstrual-period-pain/