چای اولانگ تنها 2 درصد از چای مصرفی جهان را به خود اختصاص میدهد اما ارزش آن به خوبی کشف شده است. ترکیب کیفیت چای سیاه و چای سبز به آن خواص شگفت انگیزی ارائه داده است. برای مثال ممکن است سبب افزایش متابولیسم و کاهش استرس شده و به شما احساس عالی برای هر روز بدهد. 


چای اولانگ چیست؟

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است. از برگ های گیاه کاملیا سینسیس همان گیاهی که برای تهیه چای سبز و سیاه استفاده میشود، تهیه میشود. تفاوت در نوع پردازش چای است. تمامی برگ های چای دارای آنزیم های خاصی است که مواد شیمیایی به نام اکسیدان ها را تولید میکنند. اکسیداسیون سبب تبدیل رنگ سبز برگ چای به رنگ مشکی تیره میشود. چای سبز اکسیده نشده ولی چای سیاه کاملا اکسید شده است. چای اولانگ مابین این دو بوده و تا بخشی اکسید شده است. این اکسیداسیون ناقص مسئول رنگ و طعم خاص چای اولانگ است. با این حال رنگ برگ ها میتواند بر اساس برند های مختلف از سبز تا قهوه ای تیره باشد.

 

مواد مغذی در چای اولانگ:

مشابه با چای سبز و سیاه، چای اولانگ نیز حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مفید میباشد. یک فنجان چای اولانگ تامین کننده 5 تا 24 درصد نیاز روزانه فلورید، 26 درصد منگنز، 1 درصد پتاسیوم، 1 درصد منیزیوم و 1 درصد نیاسین ( ویتامین B3 ) میباشد. همچنین حاوی 36 میلی گرم کافئین میباشد. بعضی از آنتی اکسیدان های موجود در چای اولانگ، تحت عنوان پلی فنول های چای هستند که شامل تئوفلاوین، تئوروبیجین و اپی گالو کاتچین گالات میباشد. این ها مسئول بسیاری از خواص آن هستند. چای اولانگ همچنین شامل تئونین و یک آمینواسید مسئول اثر آسودگی است.

 

پیشگیری از دیابت :

آنتی اکسیدان های پلی فنولی یافت شده در چای اولانگ میتوانند در کاهش قند خون و سطح انسولین کمک کننده باشند. همچنین میتوانند سبب افزایش حساسیت به انسولین شوند. مطالعات متعددی ارتباط بین مصرف معمول چای و بهبود کنترل قند خون و خطر کمتر توسعه دیابت نوع 2 را عنوان کرده اند. با این حال اثر خاص چای اولانگ مانند چای سبز یا چای سیاه به وسعت زیادی مطالعه نشده است.

 

بهبود سلامت قلب:

مصرف منظم انتی اکسیدان های چای ممکن است یبب بهبود سلامت قلب شود. مطالعات زیادی بر روی مصرف کنندگان چای ، کاهش فشار خون و سطح کلسترول را نشان دادند.

 

کمک به کاهش وزن:

محققین معتقد اند که بعضی از پلی فنول های موجود در چای اولانگ ممکن است سبب افزایش متابولیسم بدن شده و میزان جذب چربی را کاهش دهد. این پلی فنول ها سبب فعال کردن آنزیم هایی میشوند که به بدن در استفاده از چربی های ذخیره شده برای تولید انرژی ، کمک میکنند.

 

بهبود عملکرد مغز:

مطالعات اخیر نشان داده اند که چای ممکن است به عملکرد ذهن کمک کرده و سبب پیشگیری از بیماری آلزایمر شود. کافئین میتواند سبب آزادی نوراپی نفرین و دوپامین شود که این دو پیام رسان سبب توجه و عملکرد مغز میشوند. همچنین مطالعات نشان داده اند که تئانین موجود در چای ممکن است سبب افزایش توجه و عملکرد مغز شود.

 

محافظت از سرطان های خاص:

محققین معتقداند که آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز، سیاه و اولانگ میتوانند سبب پیشگیری از سرطان شوند. همچنین این پلی فنول ها میتوانند سرعت رشد و تقسیم سلول های سرطانی را کاهش دهند.

 

بهبود سلامت دندان و استخوان:

آنتی اکسیدان های یافت شده در چای اولانگ ممکن است به قوی نگه داشتن دندان ها و استخوان های شما کمک کند.

 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی

 

منبع :

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0083672901620016

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19308337

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4055352/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3220617/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16618952

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16296404

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3123419/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21366839

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21366839

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1356551

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24946991

http://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1271/bbb.58.2197

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15130283