به طور میانگین، رشد موها حدودا 1 اینچ در ماه است. سلامت کلی شما، رفاه و فاکتورهای ژنتیکی بر سرعت رشد موهای شما تاثیر میگذارد. شما میتوانید با یک رژیم غذایی سالم و مواظبت از موهای خود، آن ها را به رشد تشویق کنید. بعضی گیاهان خاص میتوانند به افزایش رشد موهای شما کمک کنند.


مصرف رژیم غذایی سالم:

مصرف یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و ویتامین ها و مواد معدنی حیاتی یک پیش نیاز حیاتی برای سرعت رشد موهاست. غذاهایی غنی از ویتامین های A، B، C و E، آهن، روی، مس، منیزیوم و سلنیوم انتخاب کنید. ویتامین های گروه B به طور ویژه بسیار برای رشد سریعتر موها مهم هستند. پس انتخاب مواد غذایی مانند شیر، پنیر، ماست، مرغ، تخم مرغ، غلات کامل، ماهس سالمون، اسفناج، فلفل دلمه ای، کاهو، جعفری، گریپ فروت، آووکادو و جو ؛ در رژیم غذایی تان سبب تغذیه موها و پوست سر میشود. به علاوه مصرف آب تازه میوه ها و سبزیجات مانند پرتقال، گریپ فروت، هویج، چغندر و کاهو نیز کمک کننده است. ماهی، بذر کتان، گرد، لوبیاها، کدو حلوایی، روغن زیتون و دیگر مواد غذایی غنی از امگا 3 نیز برای رشد موها ضروری است زیرا 3 درصد از ساقه مو از امگا 3 تشکیل شده است. از کمبود های تغذیه ای پرهیز کنید زیرا منجر به تغییر حالت سلامت موها میشود. به طور مثال کمبود ویتامین E ، آهن و روی منجر به ریزش مو میشود.

 

مصرف روغن کرچک :

به دلیل غنی بودن از ویتامین E و اسید چرب هی ضروری و امگا 9 ، روغن کرچک به طور طبیعی سبب افزایش سرعت رشد موها میشود.

1) روغن کرچک را با روغن نارگیل یا بادام  به میزان برابر مخلوط کرده و پوست سر را با آن ماساژ داده و بگذارید 30 تا 45 دقیقه بماند. سپس موهای خود را بشویید.

2) همچنین میتوانید روغن یا عصاره رزماری، نعناع،‌ اکالیپتوس، اسطوخودوس یا آویشن را با روغن کرچک مخلوط کرده و استفاده کنید.

 

ماساژ پوست سر:

ماساژ پوست سر سبب افزایش جریان خون آن میشود که سبب تحریک فولیکول ها میشود.

 

چرخاندن موها به صورت وارونه :

این یکی از محبوب ترین روش ها برای افزایش رشد سلول هاست. موهای خود را با چرخاندن سر برای 2 تا 4 دقیقه در روز ، دوران دهید. معتقدند که این حرکت کارساز خواهد بود.

 

بدون استرس باشید:

استرس یکی از مهمترین علل ریزش مو میباشد.پس هنگامی که در تلاش برای افزایش سرعت رشد موها هستید از استرس دوری کنید.

 

استفاده از ماسک تخم مرغ:

تخم مرغ بسیار برای رشد سریع تر موها مفید است زیرا غنی از پروتئین و همچنین آهن، گوگرد، فسفر، روی و سلنیوم است شما میتوانید حداقل یک بار در ماه از ماسک تخم مرغ استفاده کنید.

یک تخم مرغ را بهم بزنید. مخلوط را با چهار قاشق غذاخوری روغن هسته انگور و چند قطره از روغن اسطوخودوس مخلوط کنید . آن را در مو و پوست سر خود گذاشته و آن را به مدت نیم ساعت نگه دارید. در نهایت، آن را با آب پاک کرده و با استفاده از شامپو موی خود را به طور معمول بشویید.

 مخلوطی از دو زرده تخم مرغ و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را بر روی پوست سر خود بمالید. آن را به مدت 15 تا 20 دقیقه به همان حالت بگذارید. آن را  با آب سرد شسته و پس از آن موی خود را با شامپو بشویید.

روش دیگر، یک تخم مرغ را بهم بزنید و یک فنجان شیر به ان اضافه کنید، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و آب  نیمی از یک لیمو را به آن اضافه کنید.  آن را بر روی پوست سر خود مالیده و ت آن را به مدت 20 تا 30 دقیقه روی سر گذاشته و سپس آن را بشویید.

 

پر کردن موها با سبزی ها :

گیاهانی مانند رزماری، علف گربه، گزنه، باباآدم، گیاه دم اسبی، و مریم گلی سبب افزایش سرعت رشد موها میشوند. به طور ویژه رزماری به سبب تحریک فولیکول ها بسیار مؤثر است.

دم کرده هر یک از این گیاهان را با گذاشتن آنها در آب جوش به مدت 10 تا 20 دقیقه تهیه کنید. از آن برای شست و شو نهایی بعد از شانبو زدن و شستن موها استفاده کنید. همچنین میتوانید مخلوط سبزیجات و روغن های حیاتی را به شامپوی خود اضافه کنید. همچنین می تواننید چای این گیاهان را بنوشید.

 

مصرف مکمل های گیاهی و ویتامینی:

به علاوه مصرف یک رژیم مناسب، شما میتوانید مکمل های اسید فولیک، بیوتن، کلپ، رون ماهی، روغن بذرکتان، جنسینگ و ... را برای رشد موها مصرف کنید. اسید فولیک و بیوتن ویتامین های گروه B بوده که برای رشد سریع تر موها کمک کننده اند. قبل از مصرف هر مکمل با پزشک خود مشورت کنید.

 

تغذیه مو سر با آلوئه ورا :

آلوئه ورا موها را به رشد تشویق کرده و مانع ریزش آن میشود.

ژل تازه الوئه ورا را با آب یک لیمو کوچک مخلوط کرده و روی سر گذاشته و حدود 20 دقیقه صبر کنید. سپس موها را بشویید. این کار را هفته ای یا دو هفته ای یک بار انجام دهید.

میتوانید شربت آلوئه ورا را نیز مصرف کنید.

 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی

منابع :

www.sciencedaily.com/releases/2007/11/071109194053.htm
www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3206804
www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3659613/