حداقل هشت علامت وجود دارد که برای اعتیاد به غذا عنوان شده است. طی یک نظرسنجی توسط کریس گونارز ( Kris Gunnars ) یک محقق تغذیه با مدرک کارشناسی پزشکی؛ بر روی تقریبا 17000 نفر که 875 نفر به ایمیل او پاسخ دادند ؛ این موضوع بررسی شد. در اینجا شرح هر کدام از علائم گفته شده و آنها را بررسی میکنیم.


هوس به غذا با وجود سیری کامل:

این یک علامت رایج نیست که بعد از مصرف غذای زیاد و مغذی باز هم شما به یک ماده غذایی شوق و میل داشته باشید. هوس به غذا و گرسنگی دو موضوع جدا از هم بوده و یکسان نیستند. مثلا بعد از مصرف یک وعده غذایی خوب و غنی از سبزیجات باز هم شما اشتیاق به مصرف مقداری بستنی دارید. البته این رایج است و نشان دهنده ان نیست که شما مشکلی دارید. بیشتر افراد این هوس ها را دارند. البته اگر این اتفاق اغلب رخ دهد و شما نتوانید خود را کنترل کنید ممکن است نشان دهنده یک رخداد غیرطبیعی باشد. این هوس و میل ناشی از تامین انرژی یا ریزمغذی ها نیست بلکه پیغامی از طرف مغز برای ماده ای غذایی است که سبب آزادسازی دوپامین در پاسخ به سیستم مغز میشود.

 

خوردن بیش از مقدار تعیین شده:

چه اشکال دارد که شما تکه ای کوچک از کیک شکلاتی مصرف کنید؟ یک میزان کم شما را نمیکشد. همه چیز در حال تعادل مفید است. اما برای بعضی از افراد این فقط یک تیکه ی کوچک از کیک شکلاتی نیست. یک تیکه به  تیکه و یک برش به نصف کیک تبدیل میشود.

 

مصرف غذا تا سرحد احساس بیش از حد پر بودن:

هنگامی که شروع به خوردن غذا میکنید کم کم غذا را مصرف کرده تا احساس سیری کنید. اما اگر شما ادامه دهید تا اصرارتان ارضا شود؛ میبینید که بیش از ان مقداری که باید، مصرف کرده اید و کاملا احساس پری دارید.

 

احساس گناه، اما تکرار دوباره:

کسانی که اضافه وزن دارند و در حال تلاش برای اعمال اراده و کنترل مصرف مواد غذایی ناسالم هستند،‌ هوس میتواند دوباره آن ها را به خطا بیندازد.

 

پروراندن یک بهانه در سر:

هنگامی که شما تصمیم میگیرید تا از مصرف یک ماده غیرمغذی و ناسالم در یک روز خاص، خودداری کنید؛ باز میل و هوس به سراغ شما آمده و شما را در دوراهی قرار میدهد. گاهی اوقات شما با قرار دادن یک روز خاص مثلا شنبه ها به ان خود را تبرئه میکنید اما در سایر روزها باز به سراغ شما می آید و ممکن است بر شما پیروز شود.

 

شکست های مکرر در تنظیم قوانین برای خود:

هنگامی که افراد تصمیم به کنترل خود میگیرند اغلب قوانینی برای خود وضع میکنند. مثلا یک تقلب مصرف هله هوله ها یک بار در هفته ، دوبار در هفته، یک بار در روز و ... است و به این ترتیب تمامی قوانین نقض میشود.

 

پنهان کردن مصرف غذا از دیگران:

افراد با خاطره شکست های متعدد در کنترل خود اغلب دور از چشم دیگران مواد غذایی مصرف میکنند.

 

ناتوانی در ترک علی رغم مشکلات فیزیکالی :

هیچ شکی نیست که غذای ما بر سلامت ما تاثیر میگذارد. با وجود اینکه ما میدانیم که مصرف غذاهای مضر میتواند سبب اضافه وزن، مشکلات پوستی، دیابت نوع  ، بیماری قلبی، آلزایمر، زوال عقل و ... شود؛ باز علاقه به مصرف آن مواد غذایی داریم.

 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی

منبع : https://authoritynutrition.com/8-symptoms-of-food-addiction/