"اجازه دهید غذایتان پزشکتان باشد و پزشکتان غذایتان باشد." این کلمات مشهور از زبان بقراط میباشد که پدر پزشکی غرب است. او از سیر برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده میکرده است. علم مدرن نیز بسیاری از این خواص سلامتی سیر را تایید کرده اند.


آلیسین ، دارای خواص دارویی بالقوه :

ما امروزه میدانیم که بیشتر خواص سلامتی سیر وابسته به ماده ای گوگردی است که به هنگام بریدن و خرد کردن یا جویدن سیر به وجود می آید ، میباشد. این ترکیب آلیسین نام دارد و مسئول بوی خاص سیر میباشد. آلیسین از طریق لوله گوارش جذب شده و به سراسر بدن رفته و هر کجا که وجود داشته باشد اثر بیولوژیکی بالقوه خود را میگذارد.

 

غنی از مواد مغذی ، فقیر از کالری :

سیر منبع خوبی از منگنز ،‌ویتامین B6 ،‌ویتامین C و سلنیوم میباشد. در واقه سیر دارای میزان کمی از هر انچه که ما میخواهیم، میباشد.

 

مبارزه با بیماری ها ، به خصوص سرماخوردگی :

اجزا سیر سبب افزایش عملکرد سیستم ایمنی میشوند. یک مطالعه بزرگ 12 هفته ای ، عنوان میکند که مصرف روزانه سیر سبب کاهش 63 درصدی سرماخوردگی شد. اگر شما دچار سرماخوردگی شدید و سیر را به غذای خود اضافه کردید ، شاهد اثر قوی ان خواهید بود.

 

کاهش فشار خون :

فشار خون بالا یکی از مهمترین بیماری هایی بوده که منجر به بیماری های قلبی عروقی میشود. مطالعات انسانی یافت کرده اند که مکمل یاری با سیر دارای یک اثر قابل توجه بر کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا ، بوده است.

 

بهبود سطح کلسترول :

سیر میتواند سطح کلسترول تام و LDL کلسترول را کاهش دهد. سیر اثر قابل اطمینانی بر HDL و تری گلیسیرید ندارد.

 

آنتی اکسیدان ها :

آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد ناشی از روند افزایش سن است. سیر دارای آنتی اکسیدان است که در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مقاومت میکند. با وجود اثر کاهش کلسترولی و کاهش فشار خونی سیر و همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی ؛ سیر ممکن است به پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل کمک کند.

 

افزایش عمر :

دارا بودن اثراتی بر عوامل خطر مهم مانند فشار خون سبب شده تا سیر به افزایش عمر کمک کند. همچنین توانایی مبارزه با بیماری های عفونی فاکتور مهم دیگری است.

 

 

ترجمه و  نوشته : ناصر دهقانی

 

منابع : مقالات معتبر موجود در :

  http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/