ادعا های صرف و محکم در علم تغذیه کم هستند و بسیاری از توصیه ها طی سال ها تلاش و تحقیق توسط متخصصین این رشته عنوان شده است با این وجود ادعاهایی بی اساس و بی مبنا پیرامون علم تغذیه در محیط اینترنت و فضاهای مجازی بلای جان افراد شده و بعضا سبب به وجومد آمدن مشکلاتی برای آن ها میشود.

در اینجا چند توصیه صحیح را مورد بررسی قرار میدهیم که مواردی بر خلاف آنها عنوان شده اند:


1) چربی های ترانس مصنوعی برای مصرف انسان ها مناسب نیستند :

اسید چرب های ترانس نامطلوب هستند. پردازش های انجام شده برای تولید آن سبب تبدیل روغن مایع گیاهی به روغن جامد سمی میشود. البته، چربی های ترانس بیش از فقط یک ضداشتها هستند. مطالعات نشان داده اند که آنها  فوق العاده مضر بوده و با افزایش بیماری های قلبی در ارتباط هستند.


2) نیازی به مصرف غذا در هر 2 الی 3 ساعت نیست:

واقعا نیازی نیست که شما برای کاهش وزن به طور مداوم غذا بخورید. مطالعات یافت کرده اند که مصرف وعده کمتر و به طور مداوم اثری بر چربی سوزی و یا کاهش وزن ندارند. اصلا نیازی به مصرف مداوم غذا نیست و فقط هنگامی که احساس گرسنگی کردید غذا مصرف کنید و مطمئن شوید که غذای سالم و مغذی مصرف میکنید.


3) گوشت در روده بزرگ شما نمی پوسد :

این کاملا غلط است که گوشت ممکن است در روده بزرگ پوسیده شود. بدن انسان به خوبی برای جذب و هضم تمام مواد مغذی در گوشت ، تجهیز شده است. پروتئین بوسیله اسید معده در معده میشکند و باقیمانده آن در روده کوچک توسط آنزیم های هاضمه قوی ، میشکنند. دیگر چیزی باقی نمی ماند تا در کولون دچار پوسیدگی شود.


4) تخم مرغ جز سالم ترین غذاهایی است که شما میتوانید مصرف کنید:

تخم مرغ به طور ناعادلانه ای مضر دانسته میشود زیرا زرده آن دارای کلسترول بالایی است. با این حال مطالعات نشان داده اند که کلسترول ناشی از تخم مرغ ، کلسترول خون را در اکثر افراد بالا نمی برد. همچنین مطالعات جدید عنوان کرده اند که تخم مرغ اثری بر بیماری قلبی در سلامت افراد ندارد. در حقیقت تخم مرغ یکی از سالم ترین غذاهای موجود میباشد.


5) نوشیدنی های حاوی قند ، بیشترین چاق کننده های رژیم مدرن هستند:

شکر اضافی یک مشکل اساسی است و نوع محلول آن بدتر است. مشکل شکر مایع این است که مغز کالری خود را با خوردن کمتر غذاهای دیگر تامین نمیکند. به عبارت دیگر کالری های دیگر توسط مغذ شناسایی نشده و سبب بیشتر خوردن شما میشود. در میان تمام غذاهای بی ارزش ، نوشیدنی های شیرین شده با شکر ، بیشتر از مابقی چاق کننده اند.


6) رژیم کم چربی برابر با سلامتی نیست :

رژیم کم چربی توصیه شده توسط جریان های رسانه ای یک شکست حتمی است. بسیاری از مطالعات طولانی مدت عدم کارایی آن چه در کاهش وزن و چه در پیشگیری از بیماری ها را بیان کرده اند. غذاهایی طبیعی با چربی کم مانند میوه ها و سبزیجات فوق العاده اند اما غذاهای پردازش شده و کم چرب اغلب دارای اجزا نامساعد دیگری هستند.


7) آبمیوه ها تفاوتی با نوشابه های قندی ندارند:

بسیاری از مردم تصور میکنند که آبمیوه ها سالم هستند و این به سبب این است که آن ها از میوه حاصل شده اند. با این حال آبمیوه ها شامل قندی برابر با نوشابه های قندی مانند کوکاکولا هستند. نبود فیبر و عدم نیاز به جویدن باعث شده تا میزان زیادی از قند به راحتی مصرف شود.


این ها از مهمترین مواد صحیح بود که باید در نظر داشته باشیم . در ادامه موارد دیگری نیز صرفا به صورت توصیه بیان میشود که توجه به آن خالی از لطف نیست:


8) مکمل های لاغری تقریبا هیچگاه عمل نمیکنند.

9) تنقلات و غذاهای بی ارزش (هله هوله ها ) میتوانند اعتیاد آور باشند.

10) ادعاهای سلامتی در بسته بندی ها ، همیشه نباید مورد اطمینان باشند.

 

نوشته و ترجمه : ناصر دهقانی


منبع :

http://circ.ahajournals.org/content/115/14/1858

http://www.nature.com/ejcn/journal/v63/n2s/full/1602976a.html

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

http://www.bmj.com/content/346/bmj.e8539

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1829363/

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=202339