سیب یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است و دارای خواص بسیار زیاد برای سلامتی است. در اینجا ما به بررسی مواردی از خواص این میوه شگفت انگیز می پردازیم.


سیبها مغذی هستند :

یک سیب متوسط  1/5 فنجان میوه است.دو فنجان میوه به صورت روزانه در رژیم 2000 کالری توصیه می­شود.در زیر بعضی از حقایق تغذیه ای برای یک سیب متوسط آورده شده است:

کالری: 95

کربوهیدرات: 25 گرم

فیبر: 4 گرم

ویتامینc: 14% RDI

پتاسیم: 6% RDI

ویتامینK: 5%RDI

منیزیم،مس و ویتامین E،A،B1،B2،B6: زیر 4% RDI

سیبها همچنین منبع غنی از پلی فنول هستند.. پوست سیب حاوی نیمی ازکل فیبر موجود و پلی فنول بسیاری است.


مفید برای کاهش وزن :

سیب حاوی میزان فیبر و آب بالایی است؛ دو خصوصیتی که باعث بزرگ شدن آنها میشود.

در یک مطالعه، شرکت کننده هایی که قبل از غذا یک تکه سیب مصرف کردند نسبت به آنهایی که آب سیب خوردند احساس سیری بیشتری داشتند. در همان مطالعه، افرادی که وعده ی غذاییشان را با یک تکه سیب شروع کردند نسبت به آنهایی که مصرف نکردند بطور متوسط 200 کالری کمتر دریافت کردند. 

محققان معتقدند سیب به علت وجود فیبر فراوان باعث احساس سیری می­شود. به علاوه بعضی از اجزای معمولی در سیب ممکن است باعث کاهش وزن شود.


مفید برای قلب :

سیبها با خطر کمتر بیماری قلبی در ارتباط هستند. ممکن است یک دلیل آن وجود فیبر محلول در سیب باشد که ماده ایست که می تواند سطح کلسترول خون را پایین بیاورد. سیب ها همچنین حاوی پلی فنول هستند که اثرات آنتی اکسیدانی دارند. بسیاری از پلی فنول ها در پوست سیب متمرکز شده اند. سیب ها تقریبا برای کاهش مرگ ناشی از بیماری قلبی موثرند.

مطالعات دیگر مصرف میوه ها با مغز سفید و سبزیجات، از قبیل سیب و گلابی را با کاهش خطر سکته ارتباط دادند. با مصرف هر 25 گرم(تقریبا 1/5 لیوان سیب تکه شده) خطر سکته 9% کاهش می یابد.


کاهش خطر دیابت :

چندین مطالعه مصرف سیب را با کاهش خطر دیابت نوع دو ارتباط دادند. در مطالعه ای گسترده مصرف روزانه یک سیب در مقایسه با عدم مصرف آن،  با کاهش 28% خطر دیابت نوع دو ارتباط داده شد. حتی مصرف ناچیز سیب در هفته می تواند اثرات محافظتی مشابه داشته باشد.


 اثرات پروبیوتیکی و بالا بردن باکتری های روده:

سیب ها حاوی پکتین هستند، یک نوع فیبر که بعنوان پره بیوتیک عمل می کنند. به این معنی است که آن ها به باکتری های روده غذا رسانی می کنند. روده ی کوچک نمی تواند در طول هضم فیبر را جذب کند. در عوض آن ها به کولون می روند، جایی که می تواند برای رشد باکتری های مفید باشد.  


 حفاظت در مقابل سرطان:

چندین مطالعه ارتباط بین مصرف سیب و کاهش خطر سرطان را نشان داده است.

 

 مقابله با تنگی نفس:

سیب غنی از آنتی اکسیدان است که ممکن است به شش برای محافظت مقابل صدمات اکسیداتیو کمک کند.


 مفید برای سلامت استخوان :

خوردن میوه با افزایش تراکم استخوان،که معیاری برای سلامت استخوان است در ارتباط است.

 

محافظت در مقابل صدمه ی NSAID ها :

گروهی از ضد درد ها با نام دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی(NSAID) شناخته شده اند که می توانند به مخاط معده آسیب بزنند.


 خواص آنتی اکسیدانی کمک کننده به مغز در پیری :

آب سیب ممکن است به نگهداری استیل کولین کمک کند، که نوروترانسمیتری است که با افزایش سن کاهش یابد. سطح پایین استیل کولین با بیماری آلزایمر در ارتباط است.


 سیب ها بطور باور نکردنی برای شما مفیدند، و مصرف آن ها با کاهش بسیاری از بیماری های مهم در ارتباطند. به منظور اثرات موثر تر، سیب را بطور کامل با پوست و گوشت مصرف کنید.



ترجمه و نوشته : هدیه حدادی


منابع :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

http://jn.nutrition.org/content/140/3/600.abstract