کولین یک ماده مغذی است که بع تازگی کشف شده است. اگرچه بدن انسان مقداری از آن را میسازد ولی شما باید برای جلوگیری از کمبود آن را از مواد غذایی بدست بیاورید.


کولین چیست ؟

کولین یک ماده مغذی حیاتی است. به این معنی که برای عملکرد طبیعی و سلامتی به آن نیاز است. میزان کمی در کبد ساخته میشود ولی اکثرا باید از رژیم غذایی بدست بیاید. کولین یک ماده طبیعی و محلول در آب است و جز هیچ کدام از دسته های ویتامین یا ماده معدنی دسته بندی نمیشود ولی اغلب با ویتامین های گروه B به دلیل شباهت خواص و عملکرد دسته بندی می شود. در حقیقت این ماده مغذی بر بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن تاثیر میگذارد مانند عملکرد کبد ، توسعه مغز سالم ،‌حرکت عضلات ، سیستم عصبی و متابولیسم.


انجام وظیفه در بسیاری از اعمال بدن :

 کولین نقش اساسی در بسیاری از عملکردهای بدن دارد. نقش هایی مانند ساختار سلول ، پیام رسانی سلول ، انتقال و متابولیسم چربی ،‌ سنتز DNA و سیستم عصبی سالم .


کمبود کولین ،‌ بد اما نادر :

کمبود کولین میتواند سبب آسیب به خصوص در کبد شود. در یک مطالعه با رژیم کم کولین ، آسیب کبدی و یا عضلانی مشاهده شد. با این حال با مصرف منابع کولین این علائم از بین رفت. کولین به ویژه در بارداری مهم است و کمبود آن سبب افزایش خطر نقص لوله های عصبی می شود. به علاوه مصرف کم کولین ممکن است سبب افزایش دیگر مشکلات بارداری مانند پرآکلامپسی ، تولد نارس و وزن کم نوزاد هنگام تولد؛ شود.


افراد در معرض خطر کمبود :

با این که کمبود کولین نادر است اما گروهی از افراد خاص در معرض خطر آن میباشند. این گروه ها شامل ورزشکاران استقامتی ، مصرف کنندگان مداوم الکل ،‌ زنان یائسه و زنان باردار میباشد.


منابع غذایی :

منابع غذایی آن به طور کلی به شکل فسفاتیدیل کولین از لستین ، نوعی چربی ؛ میباشد. غنی ترین منبع کولین شامل جگر ،‌تخم مرغ ، ماهی ،‌سویا ، گل کلم و بروکلی میباشد.


کولین و سلامت قلب :

دریافت های بالاتر کولین با کاهش خطر بیماری های قلبی همراه است. فولات و کولین در تبدیل هوموسیستئین به متیونین نقش دارند. نقص و کمبود در هر کدام سبب انباشتگی هموسیستئین میشود که با افزایش خطر بیماری های قلبی همراه است.


کولین و مغز :

کولین برای تولید استیل کولین ، یک انتقال دهنده عصبی که نقش اساسی در تنظیم حافظه ، حالت و هوش ؛ بازی میکند. همچنین برای سنتز DNA که برای عملکرد و توسعه مغز حیاتی است ؛ ضروری میباشد. تعجب ندارد که دریافت کولین با بهبود عملکرد مغذی همراه است.

 

نکات دیگر :

کولین برای عملکرد حافظه و مغز ، توسعه مغز و سلامت ذهنی ضروری است. ارتباط کولین با بیماری کبدی ، سرطان و نقص لوله های عصبی هنوز به طور قطعی اثبات نشده و به مطالعات بیشتری نیاز دارد. نکته قابل توجه این است که مصرف میزان زیادی از کولین میتواند مضر باشد و باعث افت در فشار خون، عرق کردن، بوی بدن ماهی، اسهال، تهوع و استفراغ شود.

 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی

 

منبع :

مقالات معتبر منتشر شده در

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=195433