ارزش غذایی :

شنبلیه در مقدار زیادی مصرف نمی شود و یک قاشق غذاخوری از تخم شنبلیه دارای 35 کالری و 3 گرم فیبر ، 3 گرم پروتئین ،‌6 گرم کربوهیدرات و 1 گرم چربی است. همچنین 20 درصد از نیاز به آهن ، 7 درصد از منگنز و 5 درصد از منیزیوم را در طول روز ؛ تامین می کند.


شیر مادر :

شیر مادر یک غذای ایده آل برای نوزاد تازه متولد شده و بهترین منبع غذایی برای شیرخواران می باشد. با این وجود بعضی از شرایط سبب تولید ناکافی شیر می شوند. یک مطالعه انجام شده عنوان کرده است که مصرف چای گیاهی شنبلیله سبب افزایش تولید شیر و کمک به وزن گیری نوزادان ، شده است.


اثر بر سطح تستوسترون در مردان :

یکی از بیشترین دلایل مصرف مکمل شنبلیله در مردان ؛ افزایش سطح تستوسترون است. بعضی مطالعات یافت کرده اند که شنبلیله دارای اثرات مثبتی در افزایش سطح تستوسترون است.


کنترل دیابت و سطح قند خون :

به نظر می رسد شنبلیله برای هردو نوع دیابت 1 و 2 و همچنین برای افراد بدون دیابت با بهبود تحمل نسبت به کربوهیدرات ، مفید باشد. در یک مطالعه روی افراد دیابتی نوع 1 ،‌ شنبلیله سبب بهبود در قند خون 24 ساعته و کاهش کلسترول کل و LDL کلسترول ، شد. این فواید ناشی از نقش شنبلیله در بهبود عملکرد انسولین است. با این حال ، فواید مشاهده شده در مطالعات استفاده شده از شودر کامل شنبلیله یا دانه آن ،‌ ممکن است تا حدی ناشی از میزان فیبر بالای آن باشد.


دیگر فواید :

شنبلیله ممکن است برای مقابله با  بسیاری از بیماری ها و شرایطی در طب سنتی به کار رود. با این حال بسیاری از این موارد استفاده به خوبی مطالعه نشده اند تا یک نتیجه محکم ارائه دهند. تحقیقات اولیه نشان می دهد که شنبلیله می تواند به موارد زیر کمک کند :

کنترل اشتها : سه مطالعه کاهش در دریافت چربی و اشتها را نشان دادند. یک مطالعه 14 روزه کاهش 17 درصدی در دریافت چربی را نشان داد.

سطح کلسترول : مدارکی وجود دارد که شنبلیله می تواند سبب کاهش کلسترول و تری گلیسیرید شود.

سوزش معده : یک مطالعه روی افراد مبتلابه سوزش معده نشان داد که شنبلیله علائم آن را کاهش داد.

التهاب : شنبلیه اثرات ضد الیتهابی در موش های آزمایشگاهی نشان داده است. اطلاعات بیشتری برای اثبات در انسان ها نیاز است.

 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی

 

منابع :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

http://www.pediatricsciences.com/article/view/1050000487

http://nutritiondata.self.com/facts/spices-and-herbs/189/2