دانه ها و مغز ها :

علی رغم چربی بالا ،‌ مغز ها بهترین مواد غذایی برای کاهش وزن هستند. آن ها میزان کمی کربوهیدرات دارند اما غنی از فیبر ، چربی های مفید و پروتئین هستند. به دلیل روشی که دانه ها ساخته می شوند ،‌کالری آن ها به سختی در دسترس بدن قرار گرفته و در حدود 10 تا 15 درصد آن حتی جذب هم نمی شود. دانه ها بسیار سیر کننده اند و به همین دلیل شما را با کالری کمتر ، بیشتر سیر نگه می دارد. حتی مدارکی هم وجود دارد که سبب افزایش متابولیسم بدن نیز می شوند. افرادی که دانه ها را مصرف می کنند لاغر شده و مداخلات کنترل شده نشان میدهند که سبب کاهش وزن شده و به کاهش سایز دور کمر منجر می شوند.

روغن نارگیل :

چربی موجو.د در روغن نارگیل مانند دیگر چربی ها نیست و به طور اغلب شامل تری گلیسیرید های متوسط زنجیر می باشد. این نوع از چربی ها دارای متابولیسم متفاوت بوده و می توانند اثرات بیولوژیکی بالقوه  بگذارند.بعضی از مطالعات نشان داده اند که این اسیدهای چرب می توانند به نحوی شما را سیر نگه دارند تا کالری در روز کمتر مصرف کنید و سبب افزایش سوزاندن چربی ها تا  آن ها برا120 کالری در روز شوند.

سیب زمینی آب پز :

سیب زمینی هم می تواند شما را چاق کرده و هم میتواند سبب کاهش وزن شما شود و این به روش تهیه شما بستگی دارد. سیب زمینی آب پز دارای شاخص سیری بالایی است ، به این معنا که اگر شما سیب زمینی آپ پز را به جای ماده غذایی دیگر مصرف کنید به طور خودکار باید مصرف کمتری داشته باشید. مدارکی وجود دارد که مهار کننده پروتئاز 2 موجود در سیب زمینی که اثر بر هورمون های اشتها می گذارد سبب چنین اثری می شود که البته به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. اگر می خواهید این اثر سیب زمینی بیشتر شود ، بعد از آب پز کردن ، آن ها را سرد کنید تا میزان نشاسته مقاوم که سبب کاهش وزن می شود ؛ افزایش یابد.

قهوه :

مطالعات کمی نشان داده اند که کافئین موجود در قهوه می تواند سبب افزایش سوزاندن چربی شده و سبب کنترل وزن شود. در حقیقت کافئین 3 تا 11 درصد سبب افزایش متابولیسم و 10 تا 29 درصد سبب افزایش چربی سوزی می شود.

ماهی و گوشت بدون چربی :

به هنگام صحبت از کاهش وزن ،‌پروتئین پادشاه مواد مغذی است. مطالعات نشان داده اند که یک رژیم پر پروتئین میتواند متابولیسم را 80 تا 100 کالری در روز افزایش دهد. یک رژیم غذایی با پروتئین بالا همچنین می توانید هوس و میل به غذا در  اواخر شب را کاهش می دهد، و نشان داده شده است برای کمک به جلوگیری از افزایش وزن در طول فاز نگهداری مناسب است.

سرکه سیب :

مطالعات نشان داده اند که مصرف سرکه سیب همراه با رژیم پرکربوهیدرات میتواند سبب احساس سیری بیشتر و مصرف 200تا275 کالری کمتر در مابقی روز شود. سرکه سیب می تواند سبب کاهش پاسخ قند خون بعد از رژیم غنی از کربوهیدرات شده و همچنین دارای اثر متوسط بر وزن شماست.

چای سبز :

چای سبز یک نوشیدنی لاغر کننده مفید دیگر است. مانند قهوه دارای کافئین بوده که به سوزاندن چربی ها کمک می کند. همچنین اپی گالو کاتچین گالات موجود در آن سبب افزایش فعالیت نورفین فرین شده و به حرکت چربی ها از محل ذخیر کمک می کند. چای 3 تا 4 درصد سبب افزایش متابولیسم و تا 17 درصد سبب افزایش چربی سوزی می شود.

فلفل قرمز :

فلفل تند مانن چیلی دارای ماده ای به نام کاپسایسین می باشد.کاپسایسین سبب کاهش اشتها و افزایش متابولیسم می شود. به همین دلیل کاپسایسین یک مکمل لاغری محبوب می باشد.

آب :

نوشیدن آب کافی می تواند دارای فوادی بسیاری باشد و به طور ویژه ای سبب کاهش وزن می شود. نوشیدن نیم لیتر آب تا 30 درصد به مدت 1 تا 5/1 ساعت منجر به افزایش متابولیسم میشود. نوشیدن آب سرد بهتر است. بهترین زمان برای مصرف آب قبل از وعده غذایی است. نوشیدن نیم لیتر آب نیم ساعت قبل از غذا ،‌افزایش احساس سیری و کمک به کاهش وزن تا 44 درصد را نشان داده است.

تخم مرغ کامل :

تخم مرغ کامل یکی از مفیدترین و مغذی ترین غذاهای موجود در کره زمین است. با این که تخم مرغ دارای کلسترول بالایی است اما مطالعات جدید اثرا قابل اغماضی بر کلسترول در جریان خون یافت کرده اند. مطالعات بسیاری اثبات کرده اند که مصرف تخم مرف به عنوان صبحانه سبب کاهش وزن می شود.

 

 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی

 

منابع :

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/

http://www.nature.com/ejcn/journal/v67/n11/full/ejcn2013184a.html

http://ajcn.nutrition.org/content/100/Supplement_1/412S.short

http://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11745-009-3306-6/fulltext.html

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1043661807000291

http://ajcn.nutrition.org/content/82/1/41.abstract

http://care.diabetesjournals.org/content/27/1/281.long

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0031938410000703

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1756464611001162