ادعا 1 : همیشه میوه را با معده خالی مصرف کنید!!!

این یکی از معروف ترین جمله ها در اینترنت برای مصرف میوه است و دارای محبوبیت خاصی است که توسط یک سرآشپز سنگاپوری بیان شده است.این ادعا بیان می کند که مصرف میوه سبب کاهش سرعت هضم و نشست مواد در معده و پوسیدگی و فساد آن می شود. همچنین این ادعا بیان می کند که مصرف میوه همراه غذا سبب تولید گاز ، ناراحتی ها و رنج وسیعی از علائم نامربوط می شود.

بررسی : صحیح است که فیبر موجود در میوه باعث کاهش سرعت تخلیه معده می شود ولی هرگز سبب نشست مواد در معده و پوسیدگی آن ها نمی شود. به علاوه این خود یک مزیت است زیرا می تواند به مدت طولانی تری به فرد احساس سیری داده و برای تعدیل وزن مناسب است. از طرفی ساختمان معده به نحوی طراحی شده که اسید معده اجازه رشد به میکروارگانیسم ها و باکتری ها نمیدهد و هیچ پوسیدگی و فسادی در معده رخ نخواهد داد.

 

ادعای 2 : مصرف میوه قبل و بعد از وعده غذایی از ارزش غذایی آن می کاهد!!!

این نظریه یک قسمت تکامل یافته از نظریه قبلی است که بیان می کند شما باید با معده خالی غذا مصرف کنید. این ادعا بیان می کند که اگر شما بلافاصله قبل و بعد غذا ، میوه مصرف کنید ،‌ارزش غذایی آن کم می شود.

بررسی : تمام این نظریه صحیح نیست. بدن انسان به نحوی تکامل یافته است که توانایی استفاده از مواد مغذی را در هر حالتی داراست. هنگامی که شما یک وعده غذایی را مصرف می کنید ، معده شما مانند مخزن عمل کرده و کم کم محتویات خود را به روده تخلیه می کند که سبب هضم آسان آن می شود. همچنین روده کوچک به نحوی تجهیز شده است که میتواند تا حد ممکن مواد مغذی را جذب کند. روده توانایی جذب 2 برابر مواد مغذی که به طور میانگین توسط یک فرد مصرف می شود را داراست.

 

ادعای 3 : اگر دیابتی هستید باید میوه را 1 تا 2 ساعت قبل و بعد از غذا مصرف کنید!!!

بررسی : متاسفانه این یکی از بدترین توصیه ها به یک فرد دیابتی است. هیچ گونه مدرک مهم و معتبری برای توجیه این ادعا وجود ندارد. حتی مصرف میوه به تنهایی سبب آزاد شدن سریع تر قند و ورود آن به جریان خون می شود و این چیزی است که افراد دیابتی از آن پرهیز می کنند. توصیه به مصرف میوه به عنوان یک میان وعده همراه با مواد غذایی غنی از پروتئین ،‌چربی یا فیبر ، یک توصیه مناسب برای افراد دیابتی است.


ادعای 4 : بهترین موقع مصرف میوه عصر می باشد!!!

این ادعا بیان می کند به سبب این که متابولیسم بدن در عصر آهسته تر است ، مصرف مواد مغذی غنی از قند مانند میوه ها سبب افزایش سطح قندخون و بیداری دوباره سیستم متابولیسم شما می شود.

بررسی : هیچگونه منطق و نظریه و مدرکی برای اثبات این ادعا وجود ندارد.حقیقت این است که هر ماده غذایی غنی از کربوهیدرات در هر ساعت از شبانه روز سبب افزایش سطح قند خون می شود. در ضمن نیازی نیست که شما سیتم متابولیسم خود را فعال کنید. متابولیسم بدن به نحوی طراحی شده که با ورود هر گونه ماده غذایی سریعا فعال می شود.

 

ادعای 5 : شما نباید بعد از ساعت 2 بعد از ظهر میوه مصرف کنید !!!

این ادعا دقیقا مخالف ادعای شماره 4 است. در واقع هیچ ترسی وجود ندارد که مصرف میوه در عصر سبب افزایش قند خون یا افزایش وزن شود.

 

بهترین زمان مصرف میوه ؟؟؟

حقیقت این است که مصرف میوه در هر زمان از شبانه روز مفید و مناسب است و هیچ مدرک اثبات شده ای مبنی  بر عدم مصرف میوه همراه با غذا و یا در عصر وجود ندارد.


 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی 

منبع

https://authoritynutrition.com/best-time-eat-fruit/