نقرس یک نوع آرتریت، یک بیماری التهابی مفاصل است و فقط 8.3 میلیون نفر در ایالات متحده به آن مبتلا هستند. افراد مبتلا به نقرس ن درد اگهانی و شدید ، تورم و التهاب مفاصل را تجربه می کنند. خوشبختانه، نقرس می تواند با داروها، رژیم غذایی مناسب و  تغییر سبک زندگی کنترل شود.

 

مواد غذایی چگونه بر نقرس تاثیر می گذارند؟


اگر نقرس دارید، غذاهای خاص ممکن است با افزایش سطح اسید اوریک شما، سبب تحریک شوند.معمولا این مواد غذایی حاوی میزان بالایی پورین  که به طور طبیعی در غذاها یافت می شود، هستند. هنگامی که شما پورین را هضم می کنید بدن شما اسید اوریک را به عنوان ضایعه تولید می کند. برای افراد سالم این مسئله جای نگرانی ندارد زیرا اسید اوریک اضافی دفع می شود. با این حال، افراد مبتلا به نقرس قادر به حذف موثر اسید اوریک نیستند.

بنابراین، یک رژیم غذایی حاوی پورین بالا می تواند اسید اوریک را تجمع دهد و موجب حمله نقرس شود. غذاهایی که به طور معمول باعث حملات نقرس می شوند عبارتند از گوشت اندام ها، گوشت قرمز، غذاهای دریایی، الکل و آبجو. آنها حاوی مقادیر متوسط تا زیاد پورین هستند. با این حال، یک استثنا در این قانون وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که سبزیجات با میزان بالای پورین سبب حملات نقرس نمی شوند.

جالب توجه است که نوشیدنی های حاوی فروکتوز و شیرین شده می تواند خطر نقرس و حملات نقرس را افزایش دهد، حتی اگر آنها غنی از پورین نباشند، در عوض، آنها ممکن است سطوح اسید اوریک را با سرعت بخشیدن به چند فرایند سلولی افزایش دهند.

از سوی دیگر، تحقیقات نشان می دهد که محصولات لبنی کم چرب، محصولات سویا و مکمل های ویتامین C ممکن است به جلوگیری از حملات نقرس با کاهش سطح اوره  خون کمک کنند.

جالب توجه است که محصولات لبنی پرچرب بر سطح اسید اوریک تاثیر نمی گذارند.

 

غذاهای غیرمجاز:


اگر شما در معرض حملات ناگهانی نقرس قرار دارید، از مواد  غذایی که دارای پورین بالایی هستند، باید اجتناب کنید.این لیست غذاهای حاوی بیش از 200 میلی گرم پورین به ازای هر 100 گرم است:

تمام گوشت ها : دل، قلوه، جگر، مغز و گوشت.

ماهی: شاه ماهی، ماهی قزل آلا، ماهی خال مخالی، ماهی تن، ساردین و ...

سایر غذاهای دریایی:  خرچنگ، میگو و...

نوشیدنی های شیرین: به خصوص آب میوه ها و نوشابه های شیرین شده با قند اضافه

 شکر اضافه شده: عسل، شربت ذرت و ...

علاوه بر این، باید از کربوهیدرات های تصفیه شده مانند نان سفید، کیک و کوکی ها اجتناب شود. اگرچه آنها در پورین ها یا فروکتوز زیاد نیستند اما دارای مواد مغذی کمی هستند و ممکن است سطح اسید اوریک شما را افزایش دهند.

 

بایدهای غذایی:


غذاهایی که پوریون کمتر از 100 میلی گرم  به ازای هر 100 گرم دارند به عنوان غذاهای دوست دار نقرس عنوان می شوند:

میوه ها: همه میوه ها معمولا برای نقرس خوب هستند. گیلاس حتی ممکن است به کاهش حملات اسید اوریک و کاهش التهاب کمک کند.

سبزیجات: همه سبزیجات خوب هستند، از جمله سیب زمینی، نخود فرنگی، قارچ، بادمجان و سبزیجات برگ سبز تیره.

حبوبات: همه حبوبات خوب هستند، از جمله عدس، لوبیا، سویا و توفو.

آجیل: همه آجیل و دانه.

دانه های کامل:  شامل جو، برنج قهوه ای و جو .

محصولات لبنی: تمام لبنیات بی خطر است، اما لبنیات با چربی پایین به نظر می رسد بسیار مفید است.

تخم مرغ

نوشیدنی ها: قهوه، چای و چای سبز.

گیاهان و ادویه جات: تمام گیاهان و ادویه جات ترشی جات.

روغن های گیاهی: از جمله روغنهای صنوبر، نارگیل، زیتون و کتان.

 

غذاهایی که باید در حد اعتدال مصرف شوند:

گوشت:  مرغ، گوشت گاو، گوشت خوک و بره

ماهی های دیگر: ماهی قزل آلای تازه و یا کنسرو شده معمولا حاوی سطوح پایین تر پورین ها نسبت به سایر ماهی ها است.

 

تغییر سبک زندگی:

 

کاهش وزن:

اگر نقرس دارید، حمل بیش از حد وزن می تواند خطر حملات نقرس را افزایش دهد.به همین دلیل است که وزن بیش از حد می تواند شما را به انسولین مقاوم تر کند و منجر به مقاومت به انسولین شود. در این موارد، بدن نمیتواند انسولین را به درستی برای حذف شکر از خون استفاده کند. مقاومت به انسولین همچنین باعث افزایش سطح اسید اوریک می شود.

 

افزایش فعالیت:

ورزش منظم یک راه دیگر برای جلوگیری از حملات نقرس است.ورزش می تواند به شما کمک کند وزن سالم خود را حفظ کنید و همچنین می توانید سطح اسید اوریک را پایین نگه دارید.

 

پرآب بمانید:

سطح کافی مایعات می تواند به کاهش خطر حملات نقرس کمک کند. به همین دلیل مصرف آب کافی به بدن کمک می کند که اسید اوریک را از خون خارج کرده و آن را در ادرار دفع کند.اگر فعالیت زیادی دارید، مهم است که پرآب باقی بمانید، زیرا ممکن است آب زیادی از طریق عرق از دست بدهید.

 

محدودیت مصرف الکل:

الکل عامل مهمی برای حملات نقرس است، به همین دلیل است که بدن ممکن است بر حذف الکل بر حذف اسید اوریک در اولویت قرار گیرد، اجازه می دهد اسید اوریک تجمع یابد و کریستال ها را تشکیل دهد.

 

مصرف مکمل ویتامین C :

تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ویتامین C ممکن است در جلوگیری از حملات نقرس با کاهش سطح اسید اوریک کمک کنند. به نظر می رسد که ویتامین C با کمک کلیه ها، ادرار بیشتری اسید اوریک را از بین می برد. با این حال، یک مطالعه نشان داد که مکمل های ویتامین C بر نقرس اثر نمی گذارد.

 

ترجمه و نوشته: ناصر دهقانی


کانال مطب آنلاین: http://telegram.me/matab_online


دریافت رژیم غذایی از کارشناس تغذیه