کدو حلوایی یک جز دوست داشتنی از پاییز است. کدو حلوایی بسیار مغذی و کم کالری است و بیش تر از آن چیزی که شما فکر کنید دارای پتانسیل های سلامتی است. همچنین میتواند در بسیاری از غذاهای خوش طعم طبخ شود. در اینجا به بررسی خواص آن برای سلامتی می پردازیم.


خواص تغذیه ای :

کدو حلوایی یک منبع عالی برای ویتامین A و یک منبع خوب برای ویتامین K و C ، پتاسیم، مس، منگنز ،ریبوفلاوین( ویتامین B2 )، ویتامین E ، فولات، نیاسین، ویتامین B5،B6 و B1 میباشد. کدو حلوایی دارای میزان زیادی از بتا کاروتن که یک انتی اکسیدان قوی هست میباشد.بتا کاروتن یک نوع کاروتنوئید است که در بدن به ویتامین A‌تبدیل میشود.

 

خواص سلامتی :

بیشتر خواص کدو حلوایی برای سلامتی از ریزمغذی های آن می آید. با این که مطالعات زیادی روی ان انجام نشده است ولی دارای ریز مغذی هایی است که به طور گسترده خواص آن ها برای سلامتی اثبات شده است.

 

ایمنی :

کدو حلوایی به شما دوز بالایی از ویتامین A را میدهد که به بدن شما در مقابله با عفونت کمک میکند. مطالعات اخیر نشان داده اند که ویتامین A برای دور نگه داشتن عوامل بیماری زا از لوله گوارش مهم میباشد. دیگر ریزمغذی های موجود در کدو حلوایی مانند ویتامین C، E ، B9 و آهن نیز سبب افزایش قدرت سیستم ایمنی میشوند.

 

سلامت چشم:

کدو حلوایی از راه های مختلف سبب سلامت چشم میشود. اولین راه به واسطه غنی بودن از ویتامین A میباشد که به تیزبینی چشم ها کمک میکند. دومین راه ترکیبی از دیگر ویتامین ها و مواد معدنی است که از چشم در مقابل دژنراسیون ماکولار وابسته به سن محافظت میکنند.

 

پوست سالم:

آنتی اکسیدان هایی که در کدو حلوایی یافت می شوند برای سلامت پوست مهم هستند. این ریزمغذی ها شامل بتا کاروتن، ویتامین C و ویتامین E میباشند. بتا کاروتن به طور ویژه سبب حفاظت پوست از اشعه مضر خورشید میشود. مصرف مواد غذایی غنی از بتا کاروتن سبب بهبود ظاهر و بافت پوست میشود.

 

سلامت قلب:

کدوحلوایی به واسطه فیبر، ویتامین C و پتاسیم بالای خود میتواند سبب بهبود فشار خون و سطح کلسترول شود که برای سلامت قلب ضروری است.

 

سندروم متابولیک:

مصرف غذاهای غنی از بتاکاروتن مانند کدوحلوایی ممکن است سبب کاهش خطر سندرم متابولیک شود. سندرم متابولیک مجموعه ای از عواملی است که سبب افزایش خطر بیماری قلبی و دیابت میشود.

 

ترجمه و نوشته: ناصر دهقانی

 

منابع:

http://nutritiondata.self.com/facts/vegetables-and-vegetable-products/2601/2

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26121194

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26565606

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27315229

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22857854

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2906676/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3583891/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23053552

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26365147