نیاسین که تحت عنوان ویتامین B3 نیز عنوان میشود یک ریزمغذی مهم است. در حقیقت هر قسمت از بدن برای عملکرد خود به این ویتامین نیاز دارد. به عنوان مکمل؛ نیاسین ممکن است سبب کاهش کلسترول، آزاد سازی رگ ها و افزایش عملکرد ذهنی در میان دیگر فواید شود. اگرچه این ویتامین اگر به مدت طولانی و زیاد مصرف شود ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشد.

نحوه کار نیاسین :

مانند دیگر ویتامین های گروه B نیاسین به تبدیل غذا به انرژی بوسیله کمک به آنزیم ها نقش دارد. به علاوه نیاسین در ارتباط سلول ها و ترمیم DNA نقش داشته و به علاوه به عنوان یک آنتی اکسیدان نیز عمل میکند.

 

کمبود نیاسین :

از علائم کمبود نیاسین میتوان به عقب افتادگی ذهنی، خستگی، افسردگی، سردرد، اسهال و عوارض پوستی اشاره کرد. کمبود شدید نیاسین یا پلاگرا نیز در کشورهای جهان سوم که رژیم متنوعی دریافت نمیکنند نیز بروز میکند.

 

خواص سلامتی نیاسین :

کاهش LDL-کلسترول :

نیاسین از دهه 1950 برای درمان کلسترول بالا به کار می رفته است. در حقیقت 5 تا 20 درصد سبب کاهش LDL-کلسترول ( کلسترول بد ) میشود. با این حال، نیاسین یک درمان اولیه برای کلسترول بالا به دلیل عوارض جانبی آن ،‌ نمیباشد. اما در افرادی که نمیتوانند استاتین ها را تحمل کنند ،‌نیاسین به عنوان درمان اولیه به کار میرود.

افزایش HDL-کلسترول :

علاوه بر کاهش LDL-کلسترول، نیاسین سبب افزایش HDL-کلسترول (کلسترول خوب) نیز میشود. این اثر ناشی از مهار تخریب پروتئین سازنده HDL میباشد. نیاسین میتواند 15 تا 35% سبب افزایش میزان HDL شود.

کاهش تری گلیسیرید :

نیاسین 20 تا 50% سبب کاهش تری گلیسیرید خون میشود. این اثر ناشی از مهار فعالیت آنزیم تولید کننده تری گلیسیرید میباشد.

پیشگیری از بیماری قلبی :

تاثیر نیاسین بر کلسترول خود سبب پیشگیری از بیماری قلبی میشود. علاوه بر این نیاسین به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب که در بروز آترواسکلروزیس ( تصلب شراعین) دخیل اند؛ کمک کند.

درمان دیابت نوع 1 :

دیابت نوع یک، یک بیماری خودایمنی است که در طی آن بدن به سلول های سازنده انسولین حمله ور شده و آن ها را تخریب میکند. مطالعاتی بیان میکنند که نیاسین میتواند این سلول ها را محافظت کرده و ممکن است سبب کاهش خطر دیابت نوع یک در کودکان در معرض خطر؛ شود.

بهبود عملکرد مغزی :

مغز شما به نیاسین به عنوان جزئی از NAD و NADP برای دریافت انرژی و عملکرد مناسب، نیاز دارد. در حقیقت عدم تمرکز و حتی علائم روانی نیز با کمبود نیاسین در ارتباط هستند. بعضی از انواع شیزوفرنی میتوانند با نیاسین درمان شوند.

بهبود عملکرد پوست :

نیاسین به سلول های پوست برای حفاظت در برابر آسیب خورشید و آب و هوا کمک میکند. میتواند به صورت خوراکی یا به صورت کرم استفاده شود. مطالعات اخیر بیان کرده اند که نیاسین میتواند سبب محافظت از بعضی سرطان های پوست شود.

کاهش علائم آرتریت :

یک مطالعه مقدماتی نشان داد که نیاسین میتواند به رهایی از برخی علائم آرتروز، بهبود حرکت مفصل ها و کاهش نیاز به داروهای NSAID کمک کند.

درمان پلاگرا :

کمبود شدید نیاسین منجر به بیماری پلاگرا میشود. به همین دلیل دریافت مکمل نیاسین راه اصلی درمان ان است.

 

منابع غذایی نیاسین:

نیاسین در غذاهای متنوعی از جمله گوشت، ماکیان، ماهی، نان و غلات یافت میشود. از منابع خوب نیاسین به ترتیب میتوان به سینه مرغ، تن ماهی، گوشت گاو، ماهی سالمون، نخودفرنگی، عدس و نان گندم کامل اشاره کرد.

 

مکمل یاری :

همه افراد به نیاسین نیاز دارند اما بیشتر افراد از رژیم غذایی میتوانند به میزان کافی آن را دریافت کنند. دریافت مکمل آن تنها زیر نظر پزشک و یا در درمان بعضی بیماری های گفته شده، مجاز میباشد.

 

عوارض جانبی :

نیاسین به مقداری که از غذاها دریافت میشود بی خطر است. اما مکمل های غذایی دارای دوز بسیار بالای آن بوده و میتوانند دارای عوارض جانبی مانند سرخ شدگی ، آسیب کبدی، اختلال در تنظیم قندخون،‌ سلامت چشم،‌ نقرس، تهوع استفراغ و کبد سمی شود.

 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی

منابع :

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26828517

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14350806

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0149291815011029

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27793642

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12873710

http://jamanetwork.com/journals/jamainternalmedicine/fullarticle/216937

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18375237

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8841834

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20332283

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25324641/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25855923

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20354654

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26488693

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23231526

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19691622

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3547004

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1003039/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8357290

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC505021/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2070427