دلیل اهمیت امگا 6 و امگا 3 :

این دو امگا به دلیل داشتن باند های دوگانه زیاد در ساختمان خود به اسیدهای جرب غیراشباع پلی معروفند. بدن ما توانایی ساخت این دو را ندارد و برای بدن ما ضروری محسوب می شوند و به همین دلیل باید از رژیم غذایی دریافت شوند. اگر ما از رژیم غذایی این دو را دریافت نکنیم ، سبب توسعه کمبود و ظهور بیماری می شود. این دو اسید چرب نسبت به بیشتر چربی ها متفاوت اند. برای تولید انرژی یا ذخیره در بدن استفاده نمی شوند ،بلکه دارای فعالیت بیولوژیکی بوده و دارای نقش های اساسی در فعالیت های بدن مانند لخته شدن خون و التهاب هستند.

مسئله اینجاست که امگا 6 و امگا 3 نقش یکسانی ندارند. امگا 6 یک پیش التهاب و امگا 3 یک ضد التهاب است! صحیح است که التهاب برای زنده ماندن ما ضروری است و به حفاظت بدن در برابر عفونت و آسیب کمک می کند ولی میتواند سبب آسیب جدی و توسعه بیماری هنگامی که پاسخ التهابی نامناسب و زیاد است ، شود.

به زبان ساده تر رژیم غنی از امگا 6 و فقیر از امگا 3 سبب افزایش التهاب می شود و رژیم متعادل از این دو ماده ضروری ، سبب کاهش التهاب می شود.


فرهنگ صحیح در سراسر جهان :

با نگاهی به جمعیت هایی که سالم بوده و مشکلات رژیم های کشورهای صنعتی غربی را ندارند ، میتوان روش صحیح را یافت. نسبت معمول امگا 6 به امگا 3 در جوامع غیرصنعتی از 4 به 1 تا 1 به 4 متغیر است.

شکارچیانی که بیشتر از حیوانات زمینی تغذیه می کنند دارای نسبت 2 به 1 تا 4 به 1 هستند ولی اسکیموها که از غذاهای دریایی غنی از امگا 3 تغذیه می کنند دارای نسبت 1 به 4 هستند. تمام این جوامع در حالت عالی سلامتی بوده و از بیماری های مزمن قلبی که کشنده هستند رنج نمی برند.

دریافت انسان های اولیه برای این دو امگا به نسبت 1 به 1 بوده است درحالی که امروزه این نسبت 16 به 1 می باشد.


مشکل رژیم های غربی :

علاوه بر این که مردم میزان کمی امگا 3 دریافت می کنند ،‌میزان زیادی از دانه ها و روغن های گیاهی  فراوری شده استفاده می کنند که غنی از امگا 6 شده است. روغن سویا یکی از بزرگترین منابع امگا 6 است و به دلیل ارزانی آن در تمای غذاهای فراوری شده در آمریکا حضور دارد. میزان زیاد امگا 6 در غشای سلول ها با افزایش خطر بیماری های قلبی عروقی همراه می باشد. در مقابل ، امگا 3 سبب کاهش خطر بیماری های قلبی می شود. میزان بالای امگا 6 سبب بروز خشونت و افسردگی می شود ولی امگا 3 سبب بهبود اختلالات ذهنی مانند افسردگی ، شیزوفرنی و اختلالات دوقطبی ، می شود.

در میان روغن های گیاهی ، روغن های آفتابگردان ،‌ذرت و  سویا  دارای میزان زیادی امگا 6 هستند. همچنین روغن های بذرکتان و کانولا میزان امگا 3 بالایی دارند. به علاوه روغن زیتون ،‌کره و روغن نارگیل ؛ دارای میزان اندکی از امگا 6 هستند.


منابع امگا 3 :

منابع حیوانی بهترین منابع امگا 3 می باشند. یک مشکل امروزه این است که دام ها از سویا و ذرت تغذیه می شوند و این خود سبب کاهش میزان امگا 3 می شود ولی در مقابل دام هایی با رژیم علف خواری می توانند گزینه های خوبی باشند. همچنین می توان از منابع و مواد غذایی غنی شده با امگا 3 نیز استفاده کرد و راه مناسبی می باشد.

اما بهترین و سالمترین راه افزایش امگا 3 ؛ مصرف منابع غذایی دریایی است.

از منابع گیاهی امگا 3 می توان به بذر کتان و تخم شربتی نام برد. اما توجه داشته باشید که فرم امگا 3 در گیاهان اسید لینولنیک میباشد و بدن انسان توانایی کمی در تبدیل آن به فرم های فعال ایکوزاپنتانوئیک اسید و دکوزا هگزانوئیک اسید ، دارد و این درحالی است که منابع حیوانی سرشار از فرم های ایکوزا و دکوزا هستند.

 

ترجمه و نوشته : ناصر دهقانی


منابع :

http://ajcn.nutrition.org/content/93/5/950.full.pdf+html

http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pii/S0753332206002435?via=sd

http://ajcn.nutrition.org/content/83/6/S1505.short

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/